Image default
Bil

Vant drømmetur til Sør-Korea

Da bilimportøren Hyundai Motor Norge avslørte vinnerne av sin interne salgskonkurranse tidligere i høst var det en lokal bilselger som kunne slippe jubelen løs. Nå har Willy Westerheim hos Moss To-Takt innkassert fagpremien som var et besøk på verdens største bilfabrikk. 

Det siste halve året har bilimportøren Hyundai Motor Norge hatt en salgskonkurranse gående hvor hovedpremien har vært en tur til bilfabrikantens hovedsete i byen Ulsan i Sør-Korea. En av de som var best i klassen og som dermed kunne sette seg på flyet til Seoul i midten av oktober var Willy Westerheim hos Moss To-Takt AS i Moss. Han har så langt i år levert over 120 nye biler fra Hyundai og det var liten tvil om at forventningsnivået var tett oppunder taket før avreise.

– Det er klart at man hadde bygd opp store forventninger på forhånd når man vet hva som venter en i Sør-Korea. Det er jo ikke akkurat hverdagskost å få lov til å oppleve verdens største bilfabrikk på nært hold. En gigant som nærmest er selvforsynt når det kom til produksjonsdeler, forteller han.

En industrigigant
Ulsan går for å være et sørkoreansk industrilokomotiv. Her finner man ikke bare verdens største bilfabrikk, men også verdens største skipsverft (eid av Hyundai), samt verdens største oljeraffineri. Bare på bilfabrikken alene arbeider det hele 32 000 mennesker, og produksjonskapasiteten pr. dag er på svimlende 5800 biler. Et mektig syn, forteller Westerheim.

– Det er klart at man blir målløs når man står midt oppe i det. En ting er fabrikken og selve produksjonslinjen, men når vi var der nede så lå også alle de tre skipene som frakter biler til Norge i havn. Det var mildt sagt litt av et skue å bivåne alle bilene som stod linet opp på den enorme kaien i påvente av å bli kjørt om bord. Det er noen forhold som er vanskelig å forestille seg hvis man ikke har opplevde det på nært hold, svarer han.

Lange dager
Ikke uventet var det et stramt program som det var lagt opp til fra sørkoreansk hold i de dagene den norske delegasjonen var til stede og faglig sett synes Westerheim det var en innertier.

– Det var ekstremt lange dager, men når alt kommer til alt så var det så absolutt verdt det. Vi fikk oppleve utrolig mye, men hvis jeg skal trekke ut noen store øyeblikk, så velger jeg besøket på det lokale stålverket og Hyundais eget design studio. De satte spor, forteller den lokale bilselgeren.

Hva så med de mer kulturelle innslagene. Fikk dere tid og anledning til å ta den asiatiske kulturen i nærmere øyesyn eller handlet det først og fremst om biler?

– For å være helt ærlig så ble det ikke tid til så mye annet. Vi fikk jo mulighet til å prøve ut den lokale matkulturen, men jeg skulle gjerne sett at vi hadde fått tid til andre kulturelle innslag også. 

Øverst på min liste stod faktisk et besøk av den demilitariserte sonen som skiller nord og sør. Det ønsket hadde nok gått i oppfyllelse hadde det ikke vært for en varslet svineinfluensa. Det er ikke alltid ting går slik man ønsker, avrunder Westerheim.

Av Petter Andresen

Related posts

1970 Chevrolet Chevelle SS 454 LS6: Selve rosinen i «restaureringspølsa»

mortensen

Brennes Auto Moss med ny Suzuki

mortensen

Riis Bilglass Moss: Steinsprut – viktig å komme raskt på verksted

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy