Image default
Bil Nytt på Høyda

Nordlie Auto har store forventninger til helelektriske Skoda Enyaq iV

Det hersker liten tvil om at forventningene er tett oppunder taket hos Nordlie Auto AS om dagen, når Skoda nå kommer med sin første helelektriske familie-SUV.  

Av Petter Andresen

1. september hadde Skoda Enyaq iV verdenspremiere i den tsjekkiske hovedstaden Praha. Drøye to uker senere var den klar for en presentasjon i Moss. Vi forstår godt at salgssjefen for Skoda hos Nordlie Auto AS var et eneste stort smil når vi tok en prat med han på den lokale premieredagen.

– Vi skal ikke stikke under en stol at forventningene til Skoda Enyaq iV er skyhøye. Siden forhåndsbestillingen åpnet i juni i fjor har interessen vært veldig bra. Dette er en spennende bil, forteller salgssjef Marius Thoresen.

Stor lokal etterspørsel
Skoda Enyaq iV er ikke bilprodusentens første helelektriske bil, men den er deres første helelektriske familie-SUV. Den kommer med hele tre batteristørrelser og fire motoralternativer. Enyaq iV leveres både med bakhjulsdrift og firehjulsdrift med to motorer. Den estimerte rekkevidden varierer fra 340 km og til 510 km, avhengig av hvilken modell man velger. Salgssjef Marius Thoresen kan fortelle interessen for modellen, som regnes for en milepæl i Skodas 125 år lange historie, har vært stor over en lengre periode.

– Muligheten for å forhåndsbestille Enyaq iV åpnet jo opp for litt over et år siden. Siden den gang har interessen bare vist seg å være stigende hele veien. Etter at prisene ble offentliggjort helt i begynnelsen av september har etterspørselen skutt ytterligere fart. For å si det enkelt, så er vi veldig tilfredse så langt, smiler han.

Vil tilhøre tetsjiktet
Med blant annet et bagasjerom på hele 585 liter og en rekke praktiske løsninger interiørmessig er det liten tvil om at man her vil få mye bil for pengene. Den vil selvfølgelig bli tilgjengelig med både hengerfeste og takstativ for de som måtte ønske dette. På ladefronten leveres den med en standard 230 – volts hjemmelader med AC-uttak på 2,3 kW. I tillegg vil det også bli mulig å gjennomføre hurtiglading opptil 125kw. Det vil si at batteriet fra 10%-80% på cirka 40 minutter. Thoresen mener Skodas nye helelektriske familie-SUV må forventes å bli en av bestselgerne i Norge de kommende årene.

– Når det kommer til biler i dette segmentet så tror jeg helt klart at Skoda Enyaq iV vil bli en bil å regne med i mange år fremover. Den vil fremstå svært konkurransedyktig i forhold til sine konkurrenter både på pris, størrelse og ikke minst utstyrsnivå. Dette blir garantert en modell det kommer til å prates mye om, spår salgssjefen for Skoda hos Nordlie Auto AS på Høyda.

Den som venter på noe godt…..
Selv om Skodas nye familie-SUV nå har blitt lansert i både Praha og Moss, så er verken utstillings eller demobiler forventet inn døren hos Nordlie Auto AS med det første.

– Vi må nok smøre oss med tålmodighet en stund til. Først i månedsskiftet januar/februar neste vil vi få biler som vil stå her permanent. Selv om det er en liten stund til, så føler vi oss sikre på at det kommer til å være verdt ventingen. Dette blir en modell å regne med, avslutter Marius Thoresen før han legger til at Enyaq iV på sikt også vil komme både som coupe-utgave og i en RS-versjon.

Fakta om Skoda EnyaqiV

Modell Batteri brutto/netto Effekt Hjuldrift Rekkevidde Pris
iV 50 55 / 52 kWh 109 kW (148 hk) Bak 340 km Fra 348 500,-
iV 60 62 / 58 kWh 132 kW (180 hk) Bak 390 km Fra 408 500,-
iV 80 82 / 77 kWh 150 kW (204 hk) Bak 510 km Fra 449 500,-
iV 80x 82 /77 kWh 195 kW (265 hk) Firehjuls 460 km Fra 478 500,-

Kilder:

Skoda Norge og Dagbladet Din Side

Related posts

100 års erfaring innenfor bilsalg

mortensen

Obs! kafeen nyåpnet: – som en ny kafe, men likevel den gamle gode

mortensen

Stor suksess etter flytting

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy