Image default
Bil

Skolebesøk hos Riis Bilglass

Vi er stolte av å kunne bidra til at fremtidige fagarbeidere i bilfag får riktig innføring om hva det betyr å bytte frontruter og reparere steinsprut – forteller en entusiastisk Espen Andreassen da klassen fra kjøretøy VK2 på Malakoff Videregående skole var på verkstedsbesøk.

Det var en samling med 12 interesserte og spørrende elever som stod tett på da det ble foretatt et frontruteskifte. Med en innføring limets mystikk, tørketid og temperaturavhengighet, sto de som tente lys da limet ble lagt på og ruten løftet på plass. Andreassen informerte hele tiden underveis og svarte fortløpende på de mange spørsmål elevene hadde om prosessen.

Akklimatiseres
Når bilene kommer inn på verkstedet for ruteskift, må de stå og akklimatiseres før jobben kan begynne – sier Andreassen. Limet må ha sine 20 grader og 50% luftfuktighet for at det skal oppnå full effekt. Verkstedet til Riis Bilglass i Triovingveien er utstyrt med et meget avansert ventilasjonssystem, som hele tiden sørger for at temperatur og fuktigheten i lokalene er optimal i forhold til hva lim produsentene foreskriver. Disse kravene gir jo også oss som jobber her et behagelig inneklima som det er trivelig å jobbe i. Sommertemperatur hele året – smiler Andreassen.

Mange funksjoner
Dagens moderne frontruter har fler funksjoner enn bare å kunne se trafikken gjennom. De er utstyrt med sensorer og kameraer som hjelper til med informasjon til bilenes sentrale databank under kjøreturen. Dette er utstyr som må kalibrers meget nøyaktig etter ethvert ruteskift. 

Et moderne bilglassverksted som Riis Bilglass har selvfølgelig slik utstyr på plass, og kalibrer den nye ruten umiddelbart etter skiftet. Her må man utvise stor nøyaktighet og passe på at alt stemmer etter fabrikantenes retningslinjer og anvisninger – forteller Andreassen. Dette er et nøyaktig og presist arbeide, som kan ta alt fra femten minutter til en time. Alt etter hvordan systemene samarbeider med den nye ruten, og hvor avansert bilens datasystem er.

Steinsprut
Elevene fikk også se hvor enkelt og elegant en steinsprut i frontruten kan repareres. Etter foreskrevne regler, klargjøres skaden og fylles så med Resin (gjennomsiktig akrylat) som herdes med UV stråler. Litt av den samme metoden som tannlegen bruker til hvite plomber – smiler bilglassmannen. 

Det som er mest viktig – legger han til, er at kunden finner veien til verkstedet så raskt som mulig etter at de smalt i ruta. Da kan de sørge for at skaden stoppes og ruta blir fullverdig igjen. 

Fagleder Tarjei Grøan og de tolv elevene fra Kjøretøy VK2, hadde noen verdifulle timer på verkstedet til Riis Bilglass. De fikk med seg mye lærdom og mobilenes kameraer blinket heftig under hele seansen. Slike verkstedsbesøk er verdifulle både for elevene og oss som lærere – forteller Grøan. Vi får her unike muligheter til å holde oss oppdaterte på utviklingen i bransjen mener han.

Tekst: Ivar B Johansen
Foto: Jørn Mortensen

Related posts

Stor suksess etter flytting

mortensen

Mazda MX30 på Norgesturne Mazdas første elbil hos Moss Totakt

mortensen

VW ID.4 er hos Nordlie Auto

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy