Image default
Trening

Unionsrittet – Den ultimate sykkelopplevelsen

Vennskapsbyene Moss og Karlstad har knyttet sterke bånd både historisk og kulturelt. Nå skal de styrkes ytterligere via sykkelløpet, Unionsrittet.

Det er Morsa Sykkel, ved mossingene, Espen Vinje, Lars Tore Markussen og Bjørn Bergenheim som er initiativtagerne bak det nyetablerte todagers rittet på sykkel mellom vennskapsbyene Moss og Karlstad. I tett samarbeid med Grensekomiteen Värmland-Østfold vil de den første helgen i juli neste år invitere til en sykkelopplevelse utenom det vanlige.

– Det føler vi oss rimelig sikre på at det vil bli. Unionsleden mellom Moss og Karlstad er rett og slett en fantastisk reise i storslagen skandinavisk natur. Her vil deltagerne sykle gjennom 11 kommuner og passere hele 49 innsjøer og en rekke mindre vann i løpet av de to dagene som rittet varer. Dette er 350 kilometer med ren nytelse for alle som elsker sykkel, forteller prosjektleder Espen Vinje.

Mer enn et sykkelritt
Tanken om å etablere et slikt ritt kom allerede for to og et halvt år siden. Den gang stoppet det hele opp på grunn av pandemiens inntog. I våres ble arbeidet tatt opp igjen og siden har det mildt sagt gått slag i slag.

– Det har vært travelt ja, smiler Vinje. – Vi har vært i dialog med både ordførere, fylkesledere, næringslivsledere, destinasjonsutviklere og flere visit-selskaper. For oss handler Unionsrittet om langt mer enn selve sykkelopplevelsen. Dette er også viktig markedsføring av en region med alle de muligheter som den har å by på. Selve sykkelrittet varer i to dager, opplysningsarbeidet hele året, forklarer han. 

Trygg reiserute
Det er Unionsleden mellom Moss og Karlstad som skal benyttes under gjennomføringen av to dagers rittet i juli neste år. For arrangøren er selvfølgelig syklistenes sikkerhet en topp prioritet. 

– Ved å benytte nettopp Unionsleden føler vi oss trygge på at sikkerheten vil bli godt ivaretatt. Deler av løypenettet vil naturlig gå på asfalt, men majoriteten vil syklet på delvis gjengrodde stier og fine grusveier. Altså trygt og godt, forklarer Vinje.

Den perfekte turpartner
I og med at brorparten av distansen mellom Moss og Karlstad vil bli syklet på grus og stier, så sier det seg selv at en tradisjonell landeveissykkel ikke er det som er best egnet. Den sykkeltypen som er best egnet og som profileres av arrangøren kombinerer egenskapene til både en landeveissykkel og en terrengsykkel. Nemlig en Gravel-bike.

– Dette er det heteste på sykkelfronten for tiden. En type sykkel som alle store produsenter nå satser hardt på. Den ligner mest på en landeveissykkel, men her sitter du mer oppreist, noe som gjør den mer behagelig på lengre turer. Den har kraftigere dekk, men ruller samtidig en god del rasere enn en tradisjonell terrengsykkel. I tillegg kan man blant annet feste ulike vesker på den, og dermed blir den en ultimat tursykkel. Gravel-sykkelen er et helt naturlig valg for oss å satse på i forbindelse med dette rittet. Jeg vil nesten påstå at vi er pionerer på feltet når det kommer til ritt av denne typen, forteller Bjørn Bergenheim.

Solid digitalt håndarbeid
På rittets hjemmeside (www.unionsrittet.com) kan man innhente mye nyttig, og ikke minst interessant informasjon om både rittet og alle stedene man sykler innom i løpet av de to dagene som sykkelfesten varer. Det er tydelig at arrangøren har nedlagt et godt stykke arbeid med innholdet som også kan oversettes til både engelsk, fransk og tysk. For å kunne treffe best mulig i det digitale landskapet holder de også i disse dager med å utvikle en egen app.

– Vi har nå i lengre tid jobbet med å utvikle vår egen applikasjon. Via appen vil vi selvfølgelig få muligheten til å følge syklistene underveis, men den vil inneholde langt flere muligheter enn bare dette. Vi har blant annet planer om å lage vår egen kopi av den populære stolpejakten. Her vil vi plassere ut en god del stolper med QR-koder på. Enhver QR-kode vil inneholde informasjon om stedet, severdigheter, spise og overnattingssteder med mer. 

Tanken er jo at denne appen skal benyttes som et virkemiddel for å bruke Unionsleden også eller i året. Det er jo i hvert fall sju måneder i året hvor det fint går an å ta seg frem på sykkelen her, forteller Bergenheim.

Leker med tanken
Selve startskuddet for Unionsrittet vil gå utenfor Konventionsgården i Moss. Rittet vil selvfølgelig være åpent for både aktive og mosjonister. I tillegg vurderer arrangøren å lage en klasse for bedriftslag. – Vi har lekt litt med tanken. Det er jo en solid distanse som skal nedlegges totalt, og det kan jo hende at flere vil føle at det blir i drøyeste laget å legge ut på alene. Hvis man for eksempel lager tremannslag, så kan man jo bytte på å sykle. Vi får se hva vi ender opp med, men detter er så absolutt noe vi fortsatt vurdere, forklarer Bjørn Bergenheim.

Tenker stort
Da vi kommer inn på arrangørens ambisjoner i forhold til antall deltagere, så skinner det tydelig gjennom at de tenker stort. Da snakker vi ikke bare om ryttere fra Norge og Sverige.

– Vi forsøker å se det hele i et fire til fem års perspektiv. Målet er innenfor denne perioden å etablere oss som et av de ledende to dagers rittene i Europa. På sikt ønsker vi å bli det største. Når det kommer til antall deltagere så håper vi å komme opp i rundt 5000 syklister i løpet av samme periode. Det kan kanskje virke litt «cocky» å si noe slikt, men vi har laget en klar strategi for hvordan vi skal lykkes, uttaler Bergenheim.

Den perfekte julegaven?
Første desember i år starter påmeldingen til Unionsrittet 2023. De to lokale sykkelentusiastene har stor tro på at interessen vil være stor.

– Det er klart vi er optimister. Dette vil bli en sykkelopplevelse av det sjeldne. Det finnes flere leder, men Unionsleden er kanskje den mektigste sykkel-leden av de alle. Den må bare oppleves. Unionsrittet er et folkehelsetiltak av høy kvalitet, og den perfekte julegaven til en syklist. Stort bedre kan det vel ikke bli, avrunder Espen Vinje.

Tekst Petter Andresen
Foto Jørn Mortensen

Related posts

Nytt spennende konsept på Spenst: «High Energy Gym»

mortensen

Miin helse

mortensen

Gratis innebandyskole i vinterferien 2016

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy