Image default
Biltest

Toyota RAV: Himmel og hav – for en RAV

Femte generasjon av Toyota RAV har allerede begynt å vise seg merkbart på norske veier. Ikke minst i vår region er det svært mange som har valgt RAV, og det er uten tvil hyggelig lesing for vår lokale forhandler. Hvorfor denne suksessen? Vi tror det først og fremst beror på at ved å kjøpe en RAV nå, så er dette et relativt trygt kjøp i svært turbulente tider vedrørende bilkjøp. 

Dette gjelder så vel avgifter som leveranser, og interessen for en brukt firehjulsdrevet SUV av høy kvalitet vil holde seg i mange år.

RAV får du enten som forhjulsdrevet bil, eller som de fleste etterspør, den firehjulsdrevne versjonen. RAV4 har en robust fremtoning, tøffere og røffere enn sin forgjenger. Kraftige hjulbuer og en lengre akselavstand gjør at nye RAV4 ser større ut, uten at de ytre mål er endret nevneverdig.

Allikevel er det merkbart bedre plass i kupéen, og dette kommer både baksetepassasjerer og bagasjevolum til gode. En smartere «innpakning» med den nye TNGA-plattformen og en forlenget akselavstand har gjort dette mulig. Høyvokste baksetepassasjerer har både god plass til hode og ben, og bagasjevolumet har økt til 580 liter med setene i bruk.Instrumentene på dashbordet er plassert mer riktig enn tidligere, og gir deg som sjåfør bedre oversikt, i tillegg er materialvalget betydelig hevet. Du sitter der med en riktig go’følelse. Vi merker oss at også sitteposisjonen er bedre enn tidligere. Oversikten ut er merkbart bedre, ikke minst takket være sidespeilene som er plassert lenger bak, og at den nye plattformen har skapt et lavere og rettere panser.

Midtkonsollen er både kraftig og robust. Koppholderne er godt dimensjonerte, og det er gitt god plass for trådløs lading av mobiltelefonen.

En artig nyvinning er det digitale speilet, det første av sitt slag i Toyota. Som standard viser den normalt veien og trafikken bak bilen, men ved å aktivere en bryter, virker den som en digital monitor med et langt bredere synsfelt. Uvant til å begynne med, men forståelig nok en nyttig funksjon når man venner seg til dette.

Den nye TNGA-plattformen gir bilen et lavt tyngdepunkt og høy stabilitet som i praksis fungerer utmerket. Den nye RAV4 drar seg gjennom svinger med betraktelig større presisjon og balanse enn forgjengeren.Toyotas CVT-girkasse er ekspertene delte i meningen på. Vi opplevde den som behagelig. På lave turtall smidig og lydløs, nesten som en el-bil. Girkassa regnes også som den mest pålitelige og driftssikre automatkassa i markedet.

Toyota har arbeidet hardt med å forbedre firhjulstrekket, og har lyktes med dette. Dreiemomentet på bakhjulene er blitt 30 prosent høyere. I tillegg skal et system sørge for at spinnende hjul bremser og sender kreftene til hjul som ikke spinner. Toyota kaller sitt sikkerhetssystem for «Safety sense», som er en standard på alle modeller. I tillegg til dagens standard for autonomi, som blant annet intelligent cruisekontroll og filskiftevarsel med styreassistanse, har den kollisjonsvern som gjenkjenner syklister på dagen og fotgjengere om natten. 

Allerede på nest nederste utstyrsnivå får du blant annet varme i rattet, varmetråder i frontruta, elektrisk bakluke og parkeringssensorer foran og bak.

FAKTA
Toyota RAV4 Style
2,5 Bensin Hybrid aut. AWD-i
Lengde: 460 cm
Bredde: 185,5 cm
Høyde: 168,5 cm
Bagasjevolum: 580 liter
Vekt: 1650 kg
Akselavstand: 269 cm
Samlet effekt: 218 hk
Toppfart: 180 km/t
0-100 km/t: 8,1 sek.
Forbruk blandet kjøring: 
0,45 l/mil
Co2: 102 g/km
Pris: 501.100,-

Related posts

Jaguar I-Pace; Overbevisende debut med barsk og elegant sportslighet

mortensen

Moss To-Takt: Renault Mégane E-Tech Iconic

mortensen

Vi har testet Hyundai Ioniq 5 Project 45

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy