Image default
Biltest

Moss To-Takt: Renault Mégane E-Tech Iconic

Det kommer stadig nye el-bil-modeller på markedet. Nå er Renault ute med sin nykomling, Mégane E-Tech, en virkelig positiv opplevelse fra den franske bilfabrikken. 

Det første vi la merke til er det tøffe eksteriørdesignet, med elegante og SUV-aktive linjer. 20 toms store hjul kombinert med høye paneler og avsluttes i høyden med smale vinduer gir bilen et sporty og moderne utseende, som vi er helt sikre på vil falle i smak hos mange nordmenn også. Med en lengde på 4,21 meter hører E-Tech hjemme i C-klassen, det vil med andre ord si at den er en typisk kompaktbil/crossover. Den ser faktisk høyere ut enn den er, bare halvannen meter. 

Likevel har Renault klart å få til en god bakkeklaring, og innstegshøyden er det heller ikke noe å si på. Du setter deg rett inn i den og ikke ned i den. 

Mégane er å få i tre utstyrsversjoner; Evolution, Techno og den mest påkostede Iconic. Utvendig er det lite som skiller disse, men kontrastfarger i noen av detaljene både foran og bak er mulig på den dyreste varianten, selv om fabrikken kanskje har tenkt at ikke alle kunder er like begeistret for dette og dermed gitt mulighet for at dette kan velges bort, hvis man ønsker det. Velger du Iconic-utgaven får du blant annet Harman Kardon lydanlegg, dashbord trukket med skinn og parkeringssensorer foran og på siden.

Hvordan er bilen å kjøre? 
Innvendig er bilen er drøm. Du finner deg fort til rette i de gode skinnsetene. I midtkonsollet under den 12,3’’ store skjermen i midten er det plassert ladeplate til mobiltelefonen og lenger ned i midtkonsollet er det oppbevaringssystem med flyttebare skillevegger ment som koppeholder og lignende, smart!

Bilen har gode kjøreegenskaper, den er lett på rattet og lynrask i bevegelsene. Renault opplyste også i forkant av lanseringen at de har gitt bilen en tett utveksling på styringen. Det var ikke vanskelig å merke heller. Du sitter godt i skinnsetene og rattet er av den sporty typen med en tilnærmet flat over- og underside. Foran deg har du også en 12,3’’ stor skjerm, men her er den i breddeformat. En ypperlig konstruksjon, for her er det mulig å vise navigasjonskartet, i tillegg til at du også har det på skjermen i midtkonsollet. Skjermene er konfigurerbare  med tanke på hva de skal vise. Du har også kjøreprogrammer å velge mellom; Eco, Sport eller Comfort. 

Det er godt med plass og bagasjerommet innehar et volum på hele 440 liter. For de som sitter i baksetet, er det nok benplass til de aller fleste, men er du to meter lang, kan det kanskje bli i trangeste laget, men så er ikke Mégane av de største bilene i markedet heller. 

Hele 900 kg er mulig å trekke med henger (500 kg for Evolution-modellen). I tillegg kan du ha med 75 kg taklast.

Teknologisk har Renault valgt å gå for Android Automotive som infotainmentsystem. Dermed kan du installere apper fra Google Play Store direkte i bilen. Vil du heller bruke Apple Carplay eller Android Auto kan du også gjøre det og Mégane støtter trådløs tilkobling til begge disse.

Rekkevidde og lading
Mégane E-Tech har en oppgitt rekkevidde (WLTP) på hele 458 km, opptil 220 hk for den dyreste utgaven og den skal gjøre 0-100 km/t på 7,4 sekunder. Det 60 kWh-batteriet er bare 110 mm tykt og den elektriske motoren er på 160 kW. Renault har også implementert forvarming av batteriet dersom du bruker navigasjonssystemet for å navigere deg fram til en ladestasjon. Batteriet varmes da opp til 35 varmegrader, hvis du ikke har under 12% gjenværende kapasitet på batteriet da. Det samme gjelder hvis du skal forvarme bilen om vinteren. Har du mindre enn 12% igjen av kapasiteten på batteriet virker ikke dette systemet. Bilen er også utstyrt med varmepumpe.

Konklusjonen er at Renault Mégane E-Tech er en lekker nykomling med mye utstyr, gode kjøreegenskaper og prisen er gunstig.

Prisen starter på kr 389.900,- for den billigste utstyrsvarianten, Evolution ER.

Related posts

Ssangyong – Rexton Sports, en ny generasjon pickup

mortensen

Toyota RAV: Himmel og hav – for en RAV

mortensen

Vi har testet Hyundai Ioniq 5 Project 45

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy