Image default
Biltest

Ssangyong – Rexton Sports, en ny generasjon pickup

Ssangyong har vært i Norge i rundt 17 år. De fleste av oss har etter hvert blitt kjent med navnet og hva det står for.  Sør-Koreanske Ssangyong har laget biler siden 1954, og kom til Norge med sin første SUV i 2002.  Nå er de klare med en ny generasjon pickup – Rexton Sports.

De begynte med å selge SUVen Rexton i Norge. Registret som varebil, med drivlinjer fra Mercedes og priser som ikke skremte noen, rullet det mange biler på norske veier fra det relativt ukjente merket Ssangyong.

Etter det har både modellrekken blitt utvidet, og importen har blitt overtatt av Gill Gruppen som er godt kjent for import av Subaru.

SUT – sport utility truck 

Det siste tilskuddet fra Ssangyong i Norge er Pickupen Rexton Sports. Den kommer med dobbeltkabin, og har et mer SUV-aktig design enn tidligere.

Ssangyong kaller den for SUT, altså en sport utility truck. Med det menes nok at den skal være noe mer tilpasset privatbruk, men konstruksjonsmessig er det fortsatt ren pickup.

Rexton Sports er bygget på ramme og den har stiv bakaksel. Dette gir en noe ristene følelse når bilen kjøres på småhumpete veier uten last. Pickupen kan, med sin kraftige konstruksjon, trekke en tilhenger på opptil 3 ton, og ha 1 ton last på planet.

Planet, med sin lengde på 1,3 meter, er ca. 25 cm kortere enn hos en del av konkurrentene med dobbeltkabin. 

For deg som er avhengig av mye plass på planet, kan det være noe kort. Det er derimot plass til en europall. 

Plass til to hundebur

Med grønne skilter, har du imidlertid godt med plass der baksetene skulle vært. Denne plassen bak setene i dobbeltkabinen gir uante muligheter for utnyttelse. For en eier med interesse for jakt og fiske var det god plass til et og sogar to bur til hund. Cabinens høyde gjorde det mulig med plassering av sekker og annet oppe på burene. En gjennomgående åpning under lasteplassen var kanskje ment som plass til våpen eller fiskestenger. Det er jo greit at dette blir plassert utilgjengelig for fører som våpenloven sier.

En fraværende gittervegg bak forsetene gjør dessuten plassforholdene foran meget gode. Dette gir muligheten til å legge ned setet og ta en dupp om du skulle føle behov for det.

God førerplass

Plassforholdene er gode foran. De to setene er store og påkostede og har gode justeringer i alle retninger. 

Med en 9,2-tommers berøringsfølsom skjerm, er det enkelt og med raske blikk å finne den kontrollen man ønsker. 

Menyene er enkle å bruke, responsen er rask, og den har Apple Carplay. Det er også around view monitor som gjør at du ser bilen i fugleperspektiv ovenfra og oppløsningen i alle kameraene meget bra.

Heldigvis er ikke alle instrumenteringen så moderne, men mer som normalen. Du har analoge klokker på hver side, og en liten skjerm i midten som viser kjørecomputer pluss at den samarbeider med den manuelle delen av girkassen. Måten du girer manuelt på synes vi var en forbedring fra disse hendlene bak rattet. Det sitter en liten vippebryter plassert på siden av girvelgeren. Bare vipp forover eller bakover med tommelen.

Godt dempet motor

Støynivået er behagelig lavt. Motoren er godt dempet på både støy og vibrasjoner, og du hører lite til både hjul og vind. Dette er i høyeste grad ett av Ssangyongen beste punkter.

Motoren er ikke lenger levert av Mercedes, men Ssangyongs egen konstruksjon. Dieselen er på 2,2 liter og yter 181 hestekrefter og 400 Nm.  Den er som nevnt godt dempet når du kjører, og ikke minst fungerer den utmerket sammen med automatkassen fra Aisin med 6 gir.

Firehjulsdriften er ikke automatisk, du styrer den via et hjul i midtkonsollen. Du bare dreier den ut fra hvilken driftshjelp du ønsker. Greie symboler, lette å forstå.

Mye utstyr

At bilen heller litt mot SUV, ser vi ikke bare i førermiljøet eller i kjørefølelsen, men også på utstyrslista.

I den best utstyrte modellen inngår skinn i både seter, dørsider og dashbord, det er ventilerte seter, infotainmentsystemet med kameraer rundt hele bilen, nøkkelløs tilgang og start, samt masse annet. Det er bare å velge med til lommeboka sier stopp.

Rexton Sports var en nesten udelt positiv opplevelse for oss. Vi har veldig sansen for at den i både førermiljø og kjøreopplevelse oppleves mer personbilaktig enn konkurrentene, samtidig som den føles like barsk og kraftig totalt sett.  Den er enkel og lett å manøvrere i trafikken, den er meget god på komfort og kjører du mye kan dette fort være ditt beste valg. 

Skulle dine fritidsinteresser også helle mot friluftsliv eller andre sportslige aktiviteter er det mange ting som peker i retning av at Ssangyong Rexton Sports bør ses på og prøves ved neste bilskifte.

Prisnivået er ikke avskrekkende. De starter fra 370 000,- pluss MVA, og øker med motorvalg og utstyr.

Tekst: Ivar B Johansen

Foto: Jørn Mortensen

Related posts

Jaguar I-Pace; Overbevisende debut med barsk og elegant sportslighet

mortensen

Vi har testet Hyundai Ioniq 5 Project 45

mortensen

Moss To-Takt: Renault Mégane E-Tech Iconic

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy