Image default
Biltest

Vi har testet Hyundai Ioniq 5 Project 45

Grensesprengende nykommer

Mange har nok allerede lagt merke til den nye Hyundai Ioniq 5 og det helt nye designet som koreanerne har gitt denne modellen. Det særlige kjennetegnet med den diagonale «knekken» på sidene er nytenkende og annerledes, så får heller diskusjonen om det er pent eller ei gå sin gang. Vi gir i hvert fall en sekser på terningen for dette spektakulære og kompakte designet.

Det er liten tvil om at Hyundai er i støtet med å produsere elektriske familie-SUV-er/crossovere for tiden. Og det har vært en ubetinget suksess her i landet. De første 3000 bilene av førsteutgaven Ioniq 5 Project 45 ble revet bort i løpet av 24 timer. 

Bilen kommer for salg i to versjoner med premium utstyrsnivå og den største batterikapasiteten og dermed inntil 481 km rekkevidde. Du kan med andre ord velge mellom Long Range RWD Premium som har tohjulstrekk eller AWD versjonen med firehjulstrekk. Pris og ladeegenskapene er dessuten ledende i klassen. 

Det første som overrasket oss med denne nykommeren var den innvendige plassen. Den ser ikke så veldig stor ut fra utsiden, men her blir vi tatt på senga. Det er rett og slett formidabelt med plass, og når det er mulig å justere baksetene både fremover og bakover er det rikelig med plass – til og med for de største av oss. Dessuten sitter du godt i setene og bilen er veldig støysvak. Kjøling i setene er også inkludert. I baksetet sitter man høyt, og når setene kan justeres både framover og bakover samt justering av ryggvinkelen i tillegg til varme i setene, kan man vel ikke ha det noe bedre som passasjer.

Førermiljøet er helt nytt
Midtkonsollet kan du også skyve fram og tilbake og instrumentpanelet er oversiktlig og lettlest. Når du bruker blinklys, kommer det automatisk på et sidekamera, som da viser hva som skjer på utsiden og langs bilen. Kjekt å ha dersom du blant annet skal inn i storbyer med mange sykkelfelt, for syklistene kommer ofte raskere enn det biltrafikken går. Da har du med andre ord full oversikt hva som skjer på sidene av bilen.

Bilen er en fryd å kjøre. Den ligger godt på veien, lettleste instrumenter og den har har lavt støynivå fra underlaget.

Motor
Motoreffekten er på 306 hk. Det er nok krefter til å holde alle tillatte hastigheter og det kraftige momentet håndteres fabelaktig med firehjulsdrift. 

Bagasjerommet er på 527 liter pluss 24 liter foran under panseret, eller i «frunken» som det heter. Skyver du baksetene helt fram kan det plusses på ytterligere 100 liter.  

Lading av el-biler
Ioniq 5 har blant annet inntak for vanlig husholdningskontakt både utvendig og innvendig. Disse kan levere inntil 3,6 kW, nok til å gi strøm til TV, elektrisk grill, kaffetrakter eller en annen el-bil.

Fjernstyring
En annen morsom funksjon er at man kan fjernstyre bilen med nøkkelen uten at man sitter inni bilen. De er bare å rulle frem og tilbake, en grei funksjon hvis du for eksempel skal parkere inni en trang garasje.

Nyt livet i forsetene
Forsetene har en funksjon som Hyundai kaller Zero Gravity. Når dette aktiveres, justerer setene seg automatisk til en vinkel som du visstnok skal få en følelse av vektløshet, selv om undertegnede ikke fikk denne følelsen, men absolutt behagelig liggestilling var det. Det gjøres komplett med en type fotskammel som brettes ut. Fint når du skal lade bilen, selv om ladetiden er kort på Ioniq 5.

Lading
Noe av det vi her på berget er opptatt av rekkevidde og ladetid. Ioniq 5 skal kunne lade på 800 V og med maksimal effekt på 220 kW.

Hyundai lover derfor følgende, uten at vi har testet det:

  • Ladetid fra 10 til 80 %:
  • Under 18 minutter
  • Opptil 100 kilometer rekkevidde: 5 minutter

Rekkevidden etter 25 minutters lading: 447 kilometer

Det er ganske oppsiktsvekkende at Ioniq 5 bruker ni minutter på å lade batteriet fra 8 til 50 prosent. Ni minutter er ikke lange tiden. Det passer vel bra med å strekke litt på beina og kjøpe ei pølse i brød. Da kan du sette deg i bilen og kjøre 18 mil til.

Av Mads Skogum Evensen

Related posts

Jaguar I-Pace; Overbevisende debut med barsk og elegant sportslighet

mortensen

Moss To-Takt: Renault Mégane E-Tech Iconic

mortensen

Ssangyong – Rexton Sports, en ny generasjon pickup

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy