Image default
Bil

Toyota RAV 4: Dette er den nye rekkevidekongen

Med en elektrisk rekkevidde på hele 75 kilometer har Toyota RAV 4 sin nye plugin hybrid satt en ny standard i familie SUV-klassen. Det skaper selvfølgelig forventninger hos den lokale forhandleren.

Video og redigering: Noa Svenberg-Mortensen

– Denne har vi ventet på. Er det noe vi føler at vi har manglet i vårt sortiment så er det nettopp en ladbar hybrid i denne klassen. Responsen så langt har i hvert fall tydet på at det har vært flere enn oss som har ventet. Kundene har tatt den imot med åpne armer og salget så langt kan ikke beskrives som annet enn svært lovende, uttaler salgssjef Terje Sunnvoll hos Toyota Moss.

En pioner på feltet
Det er ikke rart at Sunnvoll er tilfreds, for den nylig lanserte plugin hybriden av den fra før av så populære RAV4 har fått strålende kritikker over hele linja av norsk motorpresse. Ikke så overraskende i og med at Toyota har vært i førersetet i over to tiår når det kommer til hybridteknologi. Når det gjelder ladbare hybrider så har bilprodusenten derimot ikke mange modeller å slå i bordet med. Dette er faktisk andre gangen de prøver seg, men når de først gjør noe, ja da gjør de det skikkelig.

Null stress
Det er mye som er imponerende ved nye RAV4, men kanskje det som slår oss først og fremst er den enorme elektriske rekkevidden. Den kan hurtiglades med riktig utstyr, noe Toyota anbefaler, mens det tar litt lengre tid med vanlig «stikk-kontakt» ladning. Få henger seg opp i ladetid når man uansett kan kjøre hele 75 kilometer på fulladede batterier. Det bør holde i bøtter og spann for de aller fleste av oss. Det er Terje Sunnvoll helt enig i.

– Det er vel de færreste av oss som har behov for noe mer til daglig for å si det slik, ler han før han fortsetter. – Det som ikke så mange tenker over er at denne bilen kjører faktisk batteriet tomt for strøm før den går over til å benytte seg av dagens velkjente hybridteknologi. Når man i tillegg kan skilte med et forbruk på 0,1 liter på mila ved blandet kjøring, ja da bør den være interessant for mange, uttaler han.

Mye for pengene
Det er selvfølgelig mange grunner til at Toyota RAV 4 nå sees på som en ny leder i klassen for ladbare familie SUV`er. En ting er rekkevidden, men den imponerer også både pris og utstyrsmessig. Totalt kommer den i fire utstyrsversjoner. «Life» er den rimeligste og starter på rett i underkant av 500 000,-. Så kommer «Active» og «Active Tech» før ballet avsluttes med toppmodellen «Executive Biton som så vidt passerer 600 000,- hvis man ber om full pakke. Da snakker vi blant annet om tofarget lakk, digitalt kamera i bakspeil, perforerte helskinnseter (kjøling foran) og et heftig lydsystem fra hifiprodusenten JBL. Selv regner Toyota Norge med å selge flest av de to dyreste utgavene.

Legger lista høyt
Den nye RAV4 har en 2,5 liters bensinmotor i tillegg til en elektrisk motor foran og en bak. Samlet effekt er på hele 306 hk og det gjør sitt til at du kan ta deg fra null og til 100 kilometer i timen på imponerende seks sekunder. Den kan by på tre kjøremoduser. EV (elektrisk), HV (bensin) og Auto. I tillegg kan man velge mellom normal, eco og sport-modus uavhengig av EV eller HV. Sikkerhetsmessig holder den det man kan kalle for vanlig Toyota-standard, og da vet de fleste at vi snakker om topp klasse. Når det kommer til det interiørmessige er den som nevnt godt utstyrt allerede fra innstegsmodellen. Førermiljøet er også umiskjennelig «Toyota-style». Det vil si enkelt og oversiktlig. Selv om bagasjerommet har blitt bitte litt mindre enn forgjengeren på grunn av større batterier, så bør 520 liter være mer enn godt nok for de fleste.

Bør passe de fleste
Vi forstår godt at salgssjef Terje Sunnvoll og de andre selgerne hos Toyota Moss koser seg hver gang de får anledning til å vise frem og prate om Toyota RAV4 sin ladbare hybrid, men hvem egner denne bilen seg egentlig best for?

– Jeg vil påstå at nye RAV4 passer godt for folk i alle aldre. Det er ikke lenger bare godt voksne som handler. Nå som stasjonsvognene taper mer og mer terreng i forhold til famile-SUV`ene, så ser vi at mange unge også viser interesse. Den er jo både tøff å se på og ikke minst artig å kjøre, så egentlig er jeg ikke så overrasket, forteller Terje Sunnvoll som faktisk er godt fornøyd med salgsåret 2020 selv om koronaen viste sitt sanne ansikt. To av grunnene til det heter nok RAV4 og Yaris.

Tekst: Petter Andresen

Video: Noa Svenberg-Mortensen
Foto: Jørn Mortensen

Related posts

thansen: Drømmeåpning av nytt dekkverksted

mortensen

Nordlie Auto: Årets forhandler av Audi

mortensen

Mazda MX-30: Når du vil ha mest el-bil for pengene

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy