Image default
Trening

Toppform Fitness – Slår et slag for matgleden

Janne Thuve jobber som ernæringsrådgiver hos Toppform Fitness på Høyda. En spennende jobb full av ulike utfordringer. Med enkle grep kan man ofte få god effekt. Det kan til og med være smakfullt.

Inne på byens mange treningssentre syder det av liv og røre om dagen. Motivene bak treningsøktene som nedlegges ukentlig kan være så mangt. Noen jakter etter sommerkroppen, mens andre igjen søker en mer varig endring. For eksempel å bli sterkere, samtidig som man tar av noen kilo og får et sunnere og mer variert kosthold. Uansett hva målet måtte være, så er det ingen tvil om at kosthold og trening er nært knyttet sammen, men hvor store grep må til for at man skal få en god effekt?

– Det trenger ikke nødvendigvis å være snakk om å ta voldsomme grep for å oppnå synlige resultater, men hvis målet er en livsstilsendring, så er jo ikke dette gjort på en måned. Her må man bruke litt tid på å finne sin vei, som på sikt skal kunne gi deg varige resultater, uttaler ernæringsrådgiver, Janne Thuve hos Toppform Fitness på Høyda.

Slår et slag for matgleden
Thuve har jobbet for treningssenteret i Midtveien siden november i 2020. Med en master i Helsevitenskap og en bachelor i ernæringsfysiologi har hun en solid ballast. Når vi i tillegg supplerer med en god dose lidenskap for både trening og kosthold, så sier det seg selv at aktuelle kunder vil bli godt ivaretatt. Selv har hun praktisert som ernæringsrådgiver på Toppform Fitness i et halvt års tid og det er spesielt et emne hun brenner litt ekstra for.

– Selv om jeg kan bidra bredt, så må jeg innrømme at jeg brenner litt ekstra for kursing innenfor helsefremmende mat. Her er det mye spennende å ta tak i. Generelt sett vil jeg si at jeg ønsker å fremme matglede, og det å lage maten selv fra bunnen av. Det er artig, og det trenger ikke nødvendigvis å ta så mye lenger tid enn om man kjøper maten noenlunde fiks ferdig i butikken, forklarer hun.

Skreddersydde opplegg
Når man jobber for byens største treningssenter sett i forhold til antall medlemmer, så er det jo åpenbart at man har god tilgang på potensielt nye kunder i forhold til kostholdsveiledning. Selv om hun fortsatt er i oppstartfasen, så har flere allerede kunnet nyte godt av Thuves fagkunnskap. Hun bruker mye tid på å utarbeide sine skreddersydde opplegg.

– Min måte å arbeide på er veldig individrettet. Slik sett er det ikke bare å kopiere et opplegg fra en person og til en annen. Vi trener jo ikke likt, så hvorfor skal vi da spise likt? Her spesialtilpasses et hvert opplegg, som igjen evalueres og justeres underveis, forklarer enæringsrådgiveren.

Et sunt og variert kosthold i kombinasjon med trening vet vi jo at gir en god helsemessig avkastning. Kan man få til dette uten å måtte slutte å spise mye av den maten vi kanskje setter aller mest pris på?

Så absolutt. Når kunder kommer til meg så ønsker jeg å fremme helheten. Fokuset ligger ikke da på hva man eventuelt må slutte å spise, men snarere hva som kan tilføres kostholdet. Dette overrasker nok mange da det er nærliggende å tro at man må slutte med alt som ikke er direkte sunt for å lykkes. Slik er det heldigvis ikke, avrunder Thuve.

Av Petter Andresen

Related posts

Moss Idrettslag er hoppende glade for sitt nye vintertilbud

mortensen

Futsal; Ekholt sparker fra seg i Oslo

mortensen

Et sykkeleventyr utenom det vanlige

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy