Image default
Helse & Velvære Ukategorisert

Terrigeno – Suksess under pandemien

I tretti år har mossefirmaet Terrigeno importert og solgt naturbaserte velværeprodukter til butikker og kunder i hele landet. Nå har de utviklet en produktserie i samarbeid med Halvor Bakke fra Eventyrlig oppussing, og har et tett og nært samarbeid med ham.

Det hyggelige kontoret i Varnaveien bugner av velduftende produkter fra hele Europa. Merker som Durance, Ambientair og The English Soap Company står på rekke og rad på kontorets mange hyller. Mette Ellefsen og Henriette Herrød Dale står i dag for driften av selskapet som Henriettes mor, Anne Lise Herrød, startet i 1991. 

Fire grunnprinsipper 
Firmaets etos er bygget på fire grunnprinsipper; kvalitet, respekt for miljøet, sosialt ansvar ved produksjon og videreføring av gamle tradisjoner kombinert med ny vitenskap. De tilbyr innovative produkter som skaper trender. For eksempel de nye flaskene til Naturally European – det første kosmetiske merket i verden som bruker nedbrytbar plast. Disse plastflaskene er tilsatt et superenzym som bakteriene elsker. Hvis flasken havner i naturen, spises den opp i løpet av fire år uten at det dannes mikroplast. 

Pioner i Norge 
Selskapets mål har alltid vært å selge rene og naturlige velværeprodukter som både er bra for miljøet og som ikke er testet på dyr. De var de aller første i Norge til å importere og distribuere slike naturbaserte produkter, i tillegg til å selge produktene i sin egen butikk på Steen og Strøm i mange år. I dag håndterer firmaet et stort antall varemerker og flere tusen produkter. 

– Vi selger både til frittstående butikker og et stort antall kjeder, som FEEL, Home and Cottage, Sunkost og Bohus, samt store nettbutikker som BliVakker.no. Det siste året er det håndsåper, håndrens og håndkremer det har gått aller mest av, forteller Mette Ellefsen. 

Tenke nytt 
Det er ingen tvil om at de fleste butikker har lagt et knalltøft år bak seg. Hyppige nedstengninger har gjort at mange må tenke utenfor boksen og finne nye løsninger, som nettsalg og klikk-og-hent. 

– Det har vært et vanskelig år for svært mange. Selv om vi personlig har hatt en økt salgsomsetning, har det vært en veldig annerledes måte å jobbe på. 

Vi måtte snu oss rundt og tenke nytt, helt enkelt. Vi har hjulpet kundene våre så godt vi kan med blant annet råd om hvilke produkter det lønner seg å satse på. Det siste året har produkter innen håndhygiene vært de mest populære, forteller Ellefsen.

– Butikkene har vært fantastiske, legger Henriette Herrød Dale til. Gjennom sosiale medier har de oppfordret kundene til å bruke nærbutikkene sine. På denne måten har vi hjulpet hverandre og holdt hjulene i gang. Kundene har virkelig stått på for butikkene sine, så all ære til dem, fortsetter hun.

Eventyrlig suksess
I tillegg til import og distribusjon, driver selskapet med produktutvikling under en så kalt «Private Label». Det betyr at de utvikler produkter for kunder som setter sitt eget navn på sluttproduktet. 

– Ett av de seneste prosjektene har vært å utvikle velværeprodukter for Halvor Bakke. Vi har vært med som sponsor i alle sesongene av Eventyrlig oppussing, og for et par år siden spurte han oss om vi kunne gjør noe sammen. Han ønsket sin egen produktserie laget av oss. Så vi samarbeidet om å utvikle produktene hans som nå selges på blant annet Bohus, i en rekke frittstående butikker og spasalonger, samt på vår egen nettside. Halvor er like proff og dyktig, som han er hyggelig. Det er utrolig givende å samarbeide med ham og veldig hyggelig å ha ham på besøk her på kontoret i Varnaveien. Produktserien som stadig utvides har blitt en eventyrlig suksess, og vi skal ikke se bort ifra at den utvides ytterligere i fremtiden, smiler Mette Ellefsen. 

Lyse tider
Til tross for utfordringer det siste året, gjør mossefirmaet det så bra at de må utvide lagerplassen sin. I juni flytter de alle varene fra et lager nord for Gardermoen til Beco Lager AS i Sarpsborg. 

– Lageret har blitt for lite for alle produktene våre, derfor flytter vi til et nytt og større sted med kortere avstand. Vi mottar store mengder paller med produkter i uken, og har derfor behov for større lagerkapasitet. 

Vi har også turt å satse på nye produkter og leverandører i løpet av det siste året, som gjør at vi trenger plass til flere produkter. Det er viktig å tenke positivt og se fremover. Vi går lysere tider i møte og det er vi alle veldig glade for. Vi er stolte av det vi har fått til, avslutter Henriette Herrød Dale og Mette Ellefsen med et strålende smil.

Tekst og foto:
Ellen-Marie Kristiansen

Related posts

Opplag 2 av populært lokalhistorisk bokverk

mortensen

En møteplass kan være så mangt

mortensen

Kans Beauty – vippe- og brynekspert

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy