Image default
Bil

Slitte ruter er trafikkfarlig

Sliter du med sikten gjennom slitte ruter i høstmørket? Etter en lang og kanskje tørr sommer vil stive pussere lage riper og uønsket mønster på frontruten din når høsten og regnet kommer. Dette reduserer sikten, spesielt ved motlys fra møtende biler osv.

Richard Anker-Jensen hos Varnaveien Bilpleie & Service mener at mange bileiere burde være mer kritiske til frontruten på bilen sin. Denne slites jevnlig og kan gi farlig og diffuse synsinntrykk i høstmørket. Det er også meget viktig at små steinsprutskader ikke overses. Disse kan raskt utvikle seg og gi uønskede store sprekker over hele ruten.

Tidlig kontakt
Ved steinsprut er det er lurt å ta tidlig kontakt med oss, slik at vi kan vurdere om vi kan sikre ruten for videre skade eventuelt reparere den – forteller Anker-Jensen og legger til at de også raskt vil avklare hva som kan dekkes av bilens glassforsikring. 

Bytte vinduspussere
Vinduspusserne er en stor bidragsyter til at frontruten slites. Det er meget god økonomi for bileieren å skifte disse jevnlig – sier Anker-Jensen. En ny frontrute kan fort koste fra et sted mellom 8 til 20 tusen kroner. Alt etter hvor mye teknikk som er innfelt i bilens frontrute. Han tenker da på kamera, varme, antenner og ulike sensorer.

Han minner oss også om at biler som står lagret en del av året vil raskt utvikle tørre og stive pussere. Han nevner da spesielt bobiler, veteranbiler o.l. Disse kjøretøyene brukes lite og er derfor spesielt utsatt. Sørg for jevnlig kontroll av pusserne om du disponerer et slikt kjøretøy. Anker-Jensen sier også at slitte ruter ikke vanligvis dekkes av glassforsikringen til bilen, men man får raskt en mangellapp for dårlig sikt når bilen fremstilles til periodisk kjøretøykontroll.

Autorisert glassverksted
Det er foretatt betydelige investeringer i nødvendig utstyr for å bli tildelt autorisasjon som godkjent bilglassverksted. Ikke bare i en mengde spesialverktøy for den praktiske skifte av ruten, men kalibreringsutstyret som kreves for at ruten skal kunne fungere nøyaktig slik den gamle gjorde er kostbart og krever samtidig spesialutdanning. En kvart million forsvant fort ut av kontoen når vi anskaffet dette utstyret – smiler Anker-Jensen.

Riktige ruter
Når man bytter en frontrute er det viktig at den nye ruten holder samme kvalitet og spesifikasjoner som bilens originale rute gjorde. Dette klarer vi gjennom vårt samarbeid med Bilglassgruppen forteller Anker-Jensen. Hos denne leverandøren kan våre kunder være trygge på at kvaliteten på glasset er ivaretatt. Vi vil også kunne levere det aller meste av frontruter og sideruter med riktige spesifikasjoner til rimelig korte leveringstider. 

På en del arbeidsbiler har vi erfaringsmessig en del hastesaker på knuste ruter. Vi har derfor på lager sideruter og bakruter til de vanligste bilene som blir brukt av håndverkere.

Bilruter er nesten alltid hastesak – smiler Anker-Jensen og legger til at de operer med en til tre dager på slike reparasjoner. Det er viktig at kundens bil kommer raskt tilbake i drift og vi gjør alltid vårt beste for at kunden skal være fornøyd.

Tekst: Ivar B Johansen

Foto: Jørn Mortensen

Related posts

Mazda MX30 på Norgesturne Mazdas første elbil hos Moss Totakt

mortensen

BMW Isetta 300 – «Hjertebarnet» til Ragnar Haga

mortensen

Finalist i NM for Hyundai mekanikere

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy