Image default
Bil

Den italienske panteren er sluppet løs på Ekholt!

De siste månedene er det nok flere som har sperret øynene opp for en lekkerbisken av en italiensk sportsbil i gatene på Ekholt. Den holder lav profil i forhold til bakkeklaring, men når man trår på gasspedalen så markerer den sitt revir.

Bilen vi snakker om er en 74-modell fra den italienske bilprodusenten De Tomaso. Rettere sagt, en De Tomaso Pantera. Pantera, som betyr panter på italiensk så dagens lys i 1970. Det var en sportsbil som ble regnet for å være langt forut for sin tid, noe som ikke gikk amerikanerne hus forbi. Originalt levert med en Ford Cleveland V8-motor med en effekt på 330hk, 5-trinns girkasse samt skivebremser både foran og bak. Bilen som nå kjøres rundt i Moss er ikke helt lik de første som ble produsert.

– Dette er en utgave som var myntet på det europeiske markedet. Her er det benyttet den samme motoren som man finner i en Ford Mustang. Denne utgaven skiller seg også ut fra den amerikanske ved at den har varmetråder i bakruta, mindre støtfangere i tillegg til at den mangler sidemarkeringslys, forklarer eier og bilentusiast Ulf Johansen.

Bredt fargespekter
Johansens røde fartsvidunder var kanskje rød original, men da han begynte å fjerne lakken før den på ny skulle hel lakkeres fikk han seg en aldri så liten overraskelse.

I bra skikk
Mossingen byttet til seg bilen i begynnelsen av året og det skulle vise seg at den var i relativt brukbar stand. Foruten å hel lakkere den har ikke Johansen brukt nevneverdig mange timene på å få den slik han vil ha den.

– Jeg er jo vant med at jeg kanskje finner en annen farge under lakken når jeg sliper ned gamle biler, men at den skulle være såpass fargerik hadde jeg ikke sett for meg. Her viste det seg at bilen tidligere hadde vært både rød, sort, sølvfarget og rosa. Nå er den satt tilbake i sin originale rødfarge, noe som kler dette monsteret av en italiener.

– Jeg teller jo aldri timer, men i forhold til flere av mine tidligere prosjekter, så var dette for peanøtter å regne. Jeg fjernet litt smårust og gikk over det elektriske. Relativt fort gjort, smiler han.

Håndbygget fartsvidunder
Selv om han ikke sitter med noen bevis så mener Ulf Johansen at dette eksemplaret av De Tomaso Pantera kom til Norge på begynnelsen av 80-tallet. Hans utgave heter GTS 73 og som alle andre av de totalt 7135 bilene som ble produsert er denne også håndbygget. Fortsatt sitter de originale Campagnolo-felgene produsert i magnesium på bilen med forskjellig dekkdimensjon foran og bak. Hvorfor de har valgt denne løsningen har ikke entusiasten noe godt svar på.

Liker å bli tatt hardt i
Å kjøre en De Tomaso Pantera krever sin mann, eller dame om man vil. Dette er en bil som krever et fast grep om rattet.

– Det er ikke noen enkel bil å kjøre, men til gjengjeld artig når man får tatt styringen. Vi snakker jo ikke om servostyring og man sitter rimelig trangt i den. Den er både intim og varm. Den minner vel egentlig litt om å kjøre en stor Gokart, forklarer Johansen.

Noe for deg?
Som ny lå denne italienske panteren med en utsalgspris på cirka 10 000 dollar. I dag må man ut med helt andre summer hvis man ønsker å slå kloa i en Pantera. Det er faktisk mulig nå, for mossingen har lagt bilen ut for salg.

– Det stemmer. Jeg har lagt den ut med tanke på salg. Dette er jo ikke en bil for hvermansen. Her snakker vi nok om en entusiast som er på leten etter det litt spesielle. En som vet hva slags bil dette dreier seg om. De finnes der ute. Det føler jeg på meg, avrunder Ulf Johansen med et lurt smil.


Av Petter Andresen
Foto: Jørn Mortensen

Related posts

Daniel Kobbervik jakter kongepokal og VM-suksess

mortensen

Mer enn bare Volvo

mortensen

Renault Zoe – elektrisk miljøbil til BDO

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy