Image default
Bil

Har byttet ut fastnøkkel med måleutstyr

Hverdagen for mange bilmekanikere har nok endret seg en god del etter at elbilen kom på markedet. Kanskje litt skremmende, men samtidig veldig spennende.

Selv om elbilens historie går helt tilbake til 1800-tallet, så er det først de siste 10 årene som den virkelig har fått et skikkelig fotfeste. Nå dominerer den på salgsstatistikkene.

Har tatt helt av
Vi legger turen innom Nordlie Auto en dag i begynnelsen av juli for en prat om nettopp de elektriske bilene. Rundt bordet sitter Marius B. Ribe som er servicesjef, Freddy Karlsen som er salgssjef på personbil Volkswagen og Marius Thoresen som innehar som rolle for Skoda. Alle tre har vært med på hele den «elektriske reisen».

– Jeg skal gladelig innrømme at jeg var fryktelig spent når de første bilene med elmotor kom inn døren her i 2013/14. Nå har imidlertid den spenningen sluppet for lengst. Elbilen har definitivt kommet for å bli. Det viser salgstallene våre. Allerede for tre år siden solgte vi 50/50 mellom biler med elmotor og de med forbrenningsmotorer. Nå er salget av elbiler passert 80%, så det hersker liten tvil om hva som er fremtiden, forklarer Freddy Karlsen.

Stillheten har senket seg
Det er ikke bare selgerne som opplever store forandringer etter elbilens inntog. Det samme gjelder for mannskapet ute på verkstedet. Det kan verksmester Marius B. Ribe bekrefte.

– Vi kan jo ikke si annet enn at vi er på vei mot en ny hverdag også på verkstedet. Det blir mindre og mindre godlyd (motorlyd), noe vi som mekanikere er flasket opp med at det skal være på biler, smiler han før han fortsetter. – Det er nok de som synes at det å skru på ordinære biler fortsatt er morsomst, men alle ser hvilken vei det bærer, og samtlige er enige om at denne veien også kan bli svært spennende, forteller han.

Må ha alt på stell
Ribe forteller videre at konsernet stiller strenge krav til kursing i forhold til både vedlikehold og reparasjoner på biler med elmotor. Det gjelder ikke bare mekanikerne.

– Vi har tre nivåer eller kurs om du vil som vi må sertifisere oss innen. Det første nivået heter EIP og er et grunnleggende sikkerhetskurs i forhold til høyspenning. Det kurset må både salg og servicepersonell gjennomgå. Nivå to heter HVT. Det står for høyvolts teknologi. Halvparten av våre servicemedarbeidere har nå gjennomført dette kurset og målsettingen er at samtlige skal ha det på plass i nær fremtid. Det tredje og siste nivået heter HVE. Det står for høyvoltsekspert. Det må man ha på plass før man kan begynne å reparere på elektriske batterier. I dag er det tre ansatte som kan skilte med dette kurset og forhåpentligvis kan vi klare å få på plass et par til. Som du forstår, så er det ikke bare å gyve løs på disse bilene. Vi er derfor veldig takknemlige for at vi har en solid organisasjon i ryggen som tilbyr både kurs og annen essensiell informasjon, uttaler Ribe.

– Hva er den største forskjellen på å «mekke» på tradisjonelle bensin- og dieselbiler kontra elbiler?

– Den største forskjellen er at vi omtrent ikke har feil på motorer når det kommer til elbiler. Siden starten har vi kun byttet to motorer. Det finnes jo omtrent ikke bevegelige deler på elbilene. Vi snakker om kun 10 – 20 deler mot 1000 – 2000 deler på en forbrenningsmotor. Det gjør de jo også svært prisvennlige når vi kommer til service. Når vi tar med at man kan kjøre vesentlig lenger mellom hver service også, så skjønner man at dette er et lønnsomt alternativ, uttaler servicesjefen.

Passer for alle
Hos Nordlie Auto finner man et bredt utvalg av modeller enten man er på jakt etter en hybrid-løsning eller en ren elbil. Noen klassisk elbil-eier mener de ikke at de har klart å finne et mønster på.

– Det går nok ikke an å klassifisere de som kjører elbil annet enn at spennvidden er meget stor. Her finner man de i 20-årene som er ute etter sin første bil og den godt modne pensjonisten som ønsker en miljøvennlig og praktisk løsning på sitt behov, forteller Marius Thoresen.

– Finnes det ingen parametere hvor elbilkjøperen skiller seg ut fra den mer tradisjonelle bilkjøperen?

– Joda, det gjør det. Når vi kommer inn på sikkerhet, så er dette et område som svært mange elbilkjøpere er ekstra opptatte av, og har satt seg godt inn i. Da tenker vi spesielt på dette med lading. Her vil kundene ha alt på stell og det setter vi stor pris på, forklarer Freddy Karlsen.

Av Petter Andresen
Foto: Jørn Mortensen

Related posts

Autobuss AS: Fredrikstadfirma har flyttet til Moss

mortensen

«Europas fineste veteranbil»

mortensen

Toyota Moss: «Tobias lærling» selger biler

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy