Image default
Interiør

Cathrine tenkte alternativt og det skulle vise seg å være smart

Når kundene uteblir er det ikke enkelt å drive butikk. Det har mange butikkeiere fått føle tett på kroppen den siste tiden. Hva gjør man så når kundene fysisk uteblir? Jo, da reiser man hjem til de. 

– Det oppstod jo plutselig en situasjon som knapt noen hadde sett for seg nærmest over natten. Folk ble anmodet om å holde seg mest mulig hjemme, og det er jo selvfølgelig lite lukrativt for oss som driver butikk. Å stenge dørene følte jeg egentlig aldri var noe reelt alternativ. Nå gjaldt det virkelig å snu om på tankesettet for å komme opp med en alternativ plan for videre drift og det synes jeg at vi har lykkes godt med, forklarer Cathrine Sundt som eier livsstilsbutikken Lille interiør på Høyda.

Lille interiør på Høyda, Cathrine Sundt

Rask respons
Sundts plan gikk enkelt og greit ut på å profilere varene i langt større grad i sosiale medier enn hva de vanligvis gjør. Med en solid hærskare av følgere på Instagram skulle det raskt vise seg å være en god løsning.

– I og med at vi ikke har noen nettbutikk så måtte vi jo utnytte oss av de sosiale kanaler som vi har disponible. Vi er jo både på Instagram og Facebook, men vi har desidert flest som følger oss på «Insta». Heldigvis tok det ikke mange dagene før kundene begynte å legge inn ordre. Mange ba oss om å sette sammen matkurver, mens andre var ute etter pyntegjenstander. Det har rett og slett vært svært rørende å se at så mange har hatt lyst til å støtte oss i denne vanskelige tiden, uttaler butikkeieren.

Ut på tur
Så lenge kundene ikke fysisk kom til butikken for å hente sine bestillinger, så var det bare å finne frem bilnøklene for Cathrine Sundt og hennes medhjelpere. Å ta betalt for utkjøringen var aldri noe tema. Perioden rett før påsken i 2020 vil nok for alltid stå som noe spesielt i livsstilsbutikken sin historie.

– Helt surrealistisk egentlig. Det tikket inn den ene bestillingen etter den andre fra firmaer som hadde lyst til å glede sine ansatte med en gave i en vanskelig periode. For å klare å få levert gavene var vi helt avhengige av å planlegge utkjøringene godt. Det ble nesten som en postmann som sorterer posten før utkjøring. Vi snakker da ikke bare om leveringer i mossedistriktet. Vi har faktisk vært på tur fra Halden og helt inn til Oslo, smiler hun.

Roser de ansatte
Når Cathrine Sundt nå ser tilbake på driften de seks siste ukene, så kommer det mange tanker i hodet. Flertallet er fylt med glede.

– Jeg er bare veldig takknemlig for at vi har klart å komme oss gjennom på en god måte. Det har vært tøft, men vi har heldigvis unngått å permittere og det er jeg svært tilfreds med. Salgstallene har naturlig nok vært på et moderat nivå, men det får heller være. Takket være fantastiske ansatte og gode venninner har vi ridd av den verste stormen. Nå kan vi forhåpentligvis se fremover mot mer normale tider, forteller Sundt

Har kundene tatt butikken tilbake nå?
– Ja, så absolutt. Jeg føler at vi begynner å nærme oss normalen. Vi har nå fylt opp butikken med flotte sommervarer og det er det nok mange som har ventet på. Nå er det snart tid for å piffe opp litt på terrassen, før hun forter seg å legge til. – Hvis det er noen der ute som fortsatt ønsker å få varene hjemkjørt, så tilbyr vi fortsatt det. Det er selvfølgelig fortsatt gratis. Jeg må si at det faktisk har vært veldig hyggelig å kunne tilby denne ekstra servicen. I tillegg har vi jo blitt veldig godt i nærområdet da avrunder Sundt smilende. 

Av Petter Andresen

Related posts

Mange lot seg inspirere når Fagmøbler inviterte til kundekveld

mortensen

Fagmøbler på flyttefot

mortensen

Hva er et smarthus? – Alle hus kan bli smarte med smarthus!

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy