Image default
Biltest

Jaguar I-Pace; Overbevisende debut med barsk og elegant sportslighet

Jaguar leverer en overbevisende debut med sin helelektiske modell de kaller I-Pace. Dette er en modell i premium-segmentet og Jaguar har selv valgt å kalle dette en SUV. Vi er ikke uenig i det, selv om denne bilen er noe lavere og har litt lavere bakkeklaring enn
en tradisjonell SUV. Firehjulstrekk og luft-fjæring, noe som betyr at du kan heve bilen under kjøring på ujevne og dårlige veier.

Det er blitt en elegant, tøff og sportslig utgave det virkelig står respekt av. Kjørefølelsen og designet løfter dette til et nytt nivå i el-bil segmentet. Bilen er en fryd på veien. Du finner deg fort til rette bak rattet, i gode skinnseter med stor sittepute og gode sidestøtter. Batteripakken er plassert  mellom for- og bakaksel, noe som gir et lavt tyngdepunkt og god vektfordeling. Styringen er kjapp og presis og på veien ligger bilen stabilt. Lydnivået i kupeen er lavt, selv med 20 tommers hjul. Det er imponerende.

Det er ingen tvil om at Jaguar har lagd en elbil som er både morsom og underholdende å kjøre. To stk. elmotorer med 400 hestekrefter totalt og et dreiemoment på hele 700 Newtonmeter, leverer mye mer enn det som er tilstrekkelig, og dette bidrar til at man bør være veldig forsiktig med gasspedalen (eller heter det kanskje wattpedal i dette tilfellet?)  0-100 km/t gjøres unna på 4,8 sekunder.

Tre ulike kjøremodus

I-Pace innehar tre ulike kjøremodus. Dynamic, normal og eco. Velger du Dynamic får du det sportslige alternativet, dvs. mer respons når man tråkker ned pedalen, og en kunstig motorlyd med på kjøpet får du også. Eco-modusen gjør at du stort sett bruker gasspedalen. Regenereringen er så kraftig at bilen bremser opp så fort man slipper gasspedalen, da uten å bruke bremsepedalen. Jaguar har i tillegg lagt inn en snedig detalj ved bremsene for å forhindre rust. Det som skjer er at ved enkelte tilfeller aktiveres de vanlige bremsene i stedet for at regenereringen slår inn. Dette forhindrer at bremseskivene ruster, og dessuten tar deg seg ikke ut med rustne skiver på en Jaguar.

Standardutstyr

Bilen vi testet, med utstyrsnivået HSE, har det meste du trenger av ekstrautstyr. Vi kan jo nevne elektrisk justerbare skinnseter med både varme og kjøling, det gjelder også på to av de tre plassene bak. Blant aktivt sikkerhetsutstyr finnes det filholder, blindsonevarsel, førerovervåking, førerassistent, parkeringsassistent og selvfølgelig adaptiv cruisekontroll med nødbremsfunksjon. Vi må også nevne luftfjæring og panorama glasstak. 

Lading

Bilen er oppgitt til å kjøre 440 kilometer på fulladet batteri. Det er selvfølgelig mange ting som spiller inn når det gjelder kjørelengden; temperatur, fart, ulendt terreng osv. Dersom vi legger til grunn et blandet forbruk på 2,36 kwh/mil reduseres tallet til ca 37 mil. Men vi gjør oppmerksom på at dette kun er anslag basert på en stikkprøve vi gjorde en kald vinterdag der gradestokken viste minus 5 grader, og det var med nediset frontrute og kald batteripakke. Så dette med rekkevidde bør nok testes nærmere ved mer egnede vær- og føreforhold. Selv sier Jaguar at bilen er testet helt ned til 40 minusgrader, så kjøring under tøffe vinterforhold skal ikke by på noe som helst problem.

Alt i alt må vi konkludere med at Jaguar løfter premiumbegrepet mange trinn opp blant elbilene.

Related posts

Vi har testet Hyundai Ioniq 5 Project 45

mortensen

Toyota RAV: Himmel og hav – for en RAV

mortensen

Ssangyong – Rexton Sports, en ny generasjon pickup

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy