Image default
Bil

BYD TANG: Kinesisk storsjarmør inntar norske veier

Er man på jakt etter en helelektrisk familiebil er utvalget mildt sagt stort om dagen. Er du opptatt av stor plass og luksusfølelse, ja da bør du sjekke ut denne nykommeren.

Den kinesiske bilprodusenten BYD Auto er nå på full fart inn i det norske markedet. Selv om dette er bilmerke som de aller fleste av oss har hørt svært lite, eller ingenting om fra tidligere, så snakker vi ikke akkurat om en fersking i gamet. Dette er faktisk et selskap som produserer tog, busser, batterier og elektronikk i tillegg til biler. Nå skal mossingene endeling få mulighetene til å bli nærmere kjent med sistnevnte. Nærmere bestemt BYD Tang EV.

Positiv start
Det er Brennes Auto Moss AS som vil være lokal forhandler av kinesiske BYD. Selv om de i skrivende stund ikke hadde fått inn BYD Tang i butikken, så har de allikevel rukket å gjøre seg litt kjente med nykommeren.

– Vi har solgt BYD siden i september i fjor, men da snakker vi om den helelektriske varebilen T3. Den har blitt veldig godt mottatt og det forventer vi at også BYD Tang vil bli. Forhåndssalget har i hvert fall vært udelt positivt, uttaler daglig leder Daniel Hertzman.

I godt selskap
Det er en real godbit av en SUV som nå er klar for å innta veiene i mossedistriktet. En modell som skal ta opp konkurransen mot blant andre Audi e-tron, Tesla X og Jaguar I-Pace. Det har Hertzman stor tro på at den vil klare.

– Vi føler oss rimelig trygge på at dette er en bil som kommer til å bli veldig godt mottatt. Den er både tøff å se på og svært behagelig å kjøre, i tillegg til at den er prisgunstig i dette segmentet av SUV-biler, svarer han.

Kraftkar
Hertzman har helt rett i at BYD Tang er tøff å se på. Det betyr jo mye for mange, men langt ifra alt. For de som ønsker mer kjøtt på benet kan Hertzman fortelle følgende.

– Vi snakker her om en helelektrisk kinesisk kjempe på hele 2,5 tonn som leveres med firehjulsdrift som standard og en kraftig motor på hele 509 hestekrefter. Den er ikke bare stor å se på, men også svært romslig innvendig med sine syv seter og gode bagasjeplass. BYD Tang leveres med en batteripakke på 86,4 kWt som gir en rekkevidde på 400-528 (WLTP) kilometer avhengig av kombinert kjøring eller bykjøring. I tillegg scorer den selvfølgelig topp både på sikkerhet og høyt utstyrsnivå. Personlig synes jeg at den gjorde et svært godt inntrykk da jeg prøvekjørte en demobil vi hadde på besøk her tidligere i år. Den var både støysvak og kompakt i tillegg til at den selvfølgelig sparket godt ifra seg når man la benet på gasspedalen, smiler svensken.

Ser til Norge
Vi forstår godt at daglig leder Daniel Hertzman hos Brennes Auto Moss AS prater svært varmt om BYD (forkortelse for Build Your Dreams) og da spesielt modellen Tang. Faktisk er det lille Norge som får æren av å være vert når bilen lanseres for det europeiske markedet. Ingen tilfeldighet ifølge Hertzman.

– Det er nok en konsekvens av hvordan Norge har trykket elektriske biler til sitt hjerte. Faktisk vil mottagelsen den vil få her i landet være med på å prege personbilsatsingen ellers i Europa. I år vil det komme 1500 biler til landet. 500 av disse er allerede forhåndsolgt og blant disse er det flere mossinger som venter i lengsel og spenning. Vi har så langt hatt veldig god respons og vi håper og tror at dette vil vedvare i lang tid fremover, uttaler han.

Eksklusiv utfordrer
Med en startpris på rett i underkant av 600 000 kroner hersker det liten tvil om at BYD Tang vil være en reell utfordrer i klassen for familie SUV’er. Kanskje til og med litt plagsom for konkurrentene. Den ser rett og slett bare eksklusiv ut. Det er den jo også. Interiørmessig kan den blant annet tilby ventilerte skinnseter og en LED-belysning som kan justeres i hele 31 fargetoner. Når vi i tillegg supplerer med den nyutviklede batteripakken med navnet Blade, motorytelsen og de gode kjøreegenskapene, ja da hersker det liten tvil om at dette er en bil vi kommer til å prate mye mer om i tiden fremover. Hertzman og kompani vil selvfølgelig ha den utstilt under Bilfestivalen på Høyda senere i august. Da kan dere selv ta en nærmere titt på den. 

Tekst: Petter Andresen
Foto: Jørn Mortensen

Related posts

«Laila» – 1985 mod Citroen 2CV med sjel

mortensen

Velkommen til Autohuset Østfold AS

mortensen

Brennes Auto: Dro i land gjev Miljøfyrtårn-sertifisering

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy