Image default
Bil

1970 Chevrolet Chevelle SS 454 LS6: Selve rosinen i «restaureringspølsa»

I 1970 ble Chevrolet Chevelle SS 454 LS6 regnet som det ultimate råskinnet av en bil i USA. Med sine 450 hestekrefter under panseret ble den kåret til selveste «King Of The Streets». 

På denne tiden bodde det en kar fra Oslo i statene som arbeidet som lærer. For å kunne finansiere sommerferiene hjemme i Norge tok han med seg en bil hjem hvert år. Ikke en hvilken som helst bil, men en riktig lekkerbisken som fartsglade nordmenn måtte bla dypt i lommeboka for å sikre seg. 

Den første bilen han tok med seg hjem var en 1969 modell Chevrolet Camaro RS/SS 396. Splitter ny og rett fra fabrikk. Året etter var det en Chevelle SS 454 LS6 som fikk være med hjem til Norge. Siden den gang har bilene vært i ulike hender her hjemme, men felles for de begge er at de til slutt har havnet hos en godt over snittet fingernem og kunnskapsrik entusiast på Ekholt. 

Arvet interessen 
Vi har tidligere skrevet om mossingen Ulf Johansen og hans dedikerte forhold til amerikansk kultur og da spesielt jukebokser. Det vi ikke omtalte den gangen er at han også er lidenskapelig opptatt av amerikanske biler. Spesielt et bilmerke står hans hjerte nær, nemlig Chevrolet.

– Jeg får skylde på faren min nok en gang. Det var turene i hans lastebil når jeg var liten som førte til at jeg ble så fascinert av jukebokser og det samme gjelder også når det kommer til biler. Det var noe helt spesielt med disse amerikanske doningene som jeg aldri har klart å slippe taket på, forklarer han.

Kan sitt fag
I garasjen hjemme på Ekholt står den omtalte Chevelle’n fra 1970. Camaroen har han nylig solgt til en lokal entusiast. Nå er alt fokus rettet inn mot helrestaureringen av «gatas konge».

Dette er imidlertid ikke den første gangen Johansen bygger bil fra bunnen av. Faktisk har han helrestaurert fem biler og tre av disse har han vunnet priser med for beste restaurering. Vi snakker her om en entusiast som virkelig kan sitt fag. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det nok bilen han nå holder på med som er selve rosinen i «restaureringspølsa» og historien bak importbilen har han selvfølgelig full kontroll på.

– Å kjenne til historien er jo en del av pakken for oss som er ihuga entusiaster. Når det gjelder de to bilene som er omtalt her så har det ikke vært så vanskelig å komme til bunns i og med at han som har importert de fortsatt lever. For han var det viktig at disse bilene skulle være noe for seg selv. Derfor bestilte han de fra fabrikk i den råeste utgaven og med alt tilgjengelig utstyr som var å oppdrive, forteller Johansen.

Bygd for fart og spenning
1. april 1970 ble en Chevrolet Chevelle SS 454 LS6 Convertible i fargen Fathom Blue levert klar for salg til bilbutikken Horn Chevrolet Inc i Pennsylvania. Bak bestillingen stod den norske læreren. 

Da bilen havnet her hjemme i Norge skulle det vise seg at det ikke var så enkelt å få solgt den som eieren håpet på. Det tok faktisk noen måneder før en dame fra Fredrikstad nappet på. Siden den gang har fartsvidunderet byttet eier mange ganger og har til og med vært benyttet til dragracing.

– Det stemmer. Mot slutten av 70-tallet havnet den faktisk tilbake i Fredrikstad hos en dragracing entusiast. Jeg har bilder av bilen fra denne perioden hvor han på Mantorp Park i Sverige faktisk kjørte kvartmila på 12,21 sekunder. På bildet har bilen faktisk hjulløft, forklarer Johansen entusiastisk.

En jobb å gjøre
Nå er nok både hjulløft og dragracing historie. Johansens plan er å sette fartsikonet 100% tilbake i sin originale stand. Det var den ikke da han kjøpte den av en mossing for fire år siden.

– Da var den et godt stykke unna sin originale stand for å si det pent. Til og med motoren var uoriginal. Bilen var i og for seg kjørbar, men den var fryktelig sliten. Nå begynner den imidlertid å ta form på ny, men det har vært et møysommelig arbeid, forklarer han.

En møysommelig jobb
Det var i mars i år at entusiasten som til daglig jobber med å restaurere gamle biler hos firmaet Karosserimakeren AS på Årvoll startet opp med arbeidet. Først ble karosseriet vasket grundig ned før rammen ble sandblåst og rettet opp. Til å blankslipe karosseriet har han fått god hjelp av sine sønner. Gledelig nok viste det seg at det var minimalt med rust. Nå fremstår bilen så godt som ferdig lakkert innvendig og står klar med slipegrunningen på. I midten av oktober er det klart for en ny fase i restaureringsarbeidet. Da skal bilen lakkeres utvendig og få tilbake sin opprinnelige farge. Det gleder Johansen seg til.

– Den blå fargen og de hvite stripene blir jo på en måte det første steget på veien mot å sette den tilbake i original stand. Så kommer alt monteringsarbeidet. Takket være mitt medlemskap i en amerikansk Chevelle-klubb så har jeg fått tilgang på mesteparten av de delene jeg har hatt behov for. Deler er jo en ting, men jeg forsøker jo i tillegg å finne de som har produksjonsdato så nært opptil da bilen ble produsert som mulig. Det arbeidet har jeg faktisk lykkes godt med. Foruten ny motor har jeg blant annet fått tak i en original fordeler og en korrekt vannpumpe. Nå venter jeg bare på en «ny» forgasser som er datert januar 1970, smiler entusiasten som virkelig har sansen for kvalitet i alle ledd.

Et verdig punktum
Går alt etter planen vil Johansens Chevrolet Chevelle SS 454 LS6 Convertible bli klar til å tas i bruk i mai 2020. Da vil han høyst sannsynlig ha passert 2500 dugnadstimer. Hva som blir den neste bilen ut er han imidlertid litt mer usikker på.

– Dette blir min sjette bil som jeg har helrestaurert og slik jeg føler det akkurat nå så setter jeg nok en strek her. Det kreves utrolig mye arbeid for å komme i mål og det er jo ikke akkurat gratis heller. Nå tror jeg at jeg skal fokusere på å nyte livet som en lykkelig eier av virkelig godbit av en amerikaner, men man skal aldri si aldri, avrunder Ulf Johansen.

Tekst Petter Andresen
Foto: Jørn Mortensen

Related posts

Autoservice; Vårklargjøring av bilen til sommerbruk

mortensen

Vant drømmetur til Sør-Korea

mortensen

BMW Isetta 300 – «Hjertebarnet» til Ragnar Haga

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy