Image default
Bil

Toyota nyttekjøretøy – vellykket satsning fra Toyota

Toyota vil satse sterkt i bedriftsmarkedet i konseptet nyttekjøretøy. Det er i Moss opprettet en egen avdeling med Tim Ha (45) som salgskonsulent næring. Du møter Ha opp trappen i Toyota Østfold & Follo AS avd. Moss flotte bygg i Kvaenveien. Der finner du også Toyota nyttekjøretøy elektriske flaggskip.

Det har vært et spennende år – smiler Ha og synes han har blitt godt mottatt av kolleger og kundene i distriktet. Det er spennende å gå på jobb hver dag, og utfordringene lar ikke vente på seg i denne bransjen. Med Toyotas nye program med nyttekjøretøy, kan vi levere i konkurranse med de aller fleste merker. Og Toyota er Toyota – smiler Tim, det er jo kvalitet.

Elbil karusellen
Med den helelektriske varebilen Proace Elektrik har Toyota banet seg vei inn i markedet for nullutslippsbiler. Dette har virkelig slått godt an, da denne bilen har det meste man kan forvente av en varebil. Den har god lastekapasitet på 1000 kg med et lasterom fra 4,6 til 6,3m3. Den kan i tillegg ha en voksen henger på 1000 kg på kroken bak, da bilen har en totalvekt på 3025 kg. Den største batteri versjonen på 75Kwt gir deg en rekkevidde på 330 km.

Enova-støtte
Proace Electric kan hurtiglade på opptil 100 kW. Den innebygde laderen på sin side, er på 7,2 kW, men mot et tillegg i prisen, får du lader på 11 kw. Sistnevnte er svært bra og vil nok være en viktig detalj for mange firmaer som lader i løpet av dagen i eller ved egne lokaler.

Motoren i bilene er den samme uansett lengde eller batteri. Den har 136 hestekrefter og 260 Nm. Den er nok ikke av de største innen sitt konsept, men vil være nok til å sørge for tilstrekkelige fartsressurser, og ikke minst vil du som næringsdrivende kvalifisere for maksimal Enova-støtte.

Kjente egenskaper
Toyotas velkjente varebilegenskaper er beholdt. Bilene er utviklet for å kunne være elektriske fra starten av, og derfor plasseres batteripakkene i sin helhet under vareroms gulv. Batteriene innvirker ikke på hverken lasterommet eller førerkabinen. 

Bilen kommer i Norge til å leveres med to utstyrsnivåer – Basic og Comfort. Den rimeligste utgaven tilsvarer dagens fossil-Proace og har tre seter og Smart Cargo. Comfort gir utstyr som to-sone klima, elektriske justerbare speil, tåkelys, 360-graders kamerasystem, blindsonevarsler, parkeringssensorer, ekstra smarte oppbevaringsrom i førerkabinen og en del annet.

Elektrisk parkeringsbrems og 6-meters ladekabel inngår selvfølgelig. Det samme gjelder kjøreprogramvelger og egen instrumentering og display-innhold som lar det følge med på det elbil-relaterte under kjøring.

Toyota har stor forventning til sitt nye el-kjøretøy. Avdelingen i Moss har derfor satset stort på dette konseptet i sin nyttekjøretøy avdeling. Her finner du en smilende Tim Ha som gjerne viser deg denne flotte, litt spesielle bilen. Ha er egentlig født i Vietnam for 45 år siden, men har bodd i Norge i de siste 35 år. Bare avbrutt av noen år med elektrostudier i USA. Med sin bakgrunn og genuine interesse for bil vil du kunne få svar på det aller meste av det du lurer på med elektriske kjøretøyer.

Tekst: Ivar B Johansen

Foto: Jørn Mortensen

Related posts

Kaptein Rødskjegg bytter ut skuta med Leaf

mortensen

VW ID.4 er hos Nordlie Auto

mortensen

Toyota RAV 4: Dette er den nye rekkevidekongen

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy