Image default
Kultur

Målet er å få sagt mest mulig med få penselstrøk

For kun få uker siden mottok billedkunstneren og Høyda-gutten Tobias Ryen Amundsen (27) Moss kommunes kulturstipend for 2019. Akkurat nå er han godt i gang med et stort lokalt prosjekt hvor han maler Moss by fra ulike vinkler og i ulike lyssettinger. Det var imidlertid ikke landskap som var foranledningen til at han som ung fattet interesse for faget.

Ikke landskap, men historie. I starten var det bilder i ulike historiebøker som omhandlet middelalderen som fanget min interesse. Tegninger av riddere og borger var selvfølgelig spennende for en liten gutt og det var egentlig her det startet. Med bøkene foran meg forsøkte jeg etter beste evne å gjengi det jeg så. Det ble mye kopiering til å begynne med, smiler han. 

Gjennombrudd i tenårene
Etter hvert som årene gikk fortsatte Ryen Amundsen å utvikle sitt talent. Han var fortsatt dypt forankret i historiske øyeblikk. Årene på ungdomsskolen ser han tilbake på som svært produktive.

– Spesielt i mattetimene var jeg veldig kreativ, ler han før han fortsetter. – Jeg skal ærlig innrømme at det faget ikke helt traff meg og dermed ble det enkelt å ta frem tegnesakene. Det var vel også i løpet av disse årene som jeg også følte at jeg fikk mitt lille gjennombrudd. Det kom da jeg kopierte coveret på et kjent dataspill. Jeg må innrømme at jeg ble rimelig overrasket over hvor nær jeg var originalen. Det var en god følelse, minnes han.

En trang sti
I dag har den unge mossekunstneren etablert seg med eget atelier i Møllebyen. Det var ikke gitt at han skulle leve ut drømmen om å bli billedkunstner når han var ferdig med videregående skole.

– Jeg strevde litt med å finne veien videre. Det jeg var ute etter var en utdannelse som jeg kunne kombinere med å være kunstner. Faktisk måtte jeg et år innom en folkehøyskole før jeg fant ut at jeg skulle gå «all in». Da startet jeg opp som elev ved Strykejernet kunstskole i Oslo. De årene vil jeg rett og slett beskrive som utrolig lærerike. De har så absolutt vært med på å forme meg til den kunstneren jeg er i dag, forteller mossingen.

Har noe på gang
Selv om Tobias Ryen Amundsen fortsatt må sies å være helt i startfasen av sin karriere, så har han et klart mål om å kunne leve av sine arbeider i fremtiden. Den store drømmen er å selvfølgelig å kunne reise utenlands med sine utstillinger, men før den tid eventuelt kommer ligger fokuset naturlig nok på et helt annet plan.

– Det er vel kanskje lurt å fokusere på litt mer kortreiste mål først. Slik som å åpne min første utstilling her i byen. Jeg jobber faktisk mot det nå og har en god del bilder klare allerede. Det jeg føler at jeg mangler for å komme helt i mål er noen bilder i stort format. De håper jeg faktisk ikke er så langt unna. Målet er å kunne åpne dørene til min første utstilling i Moss i løpet av neste år, forteller han entusiastisk.

Viktig å være åpen
Da Høyda-avisa var innom mossingens atelier var han godt i gang med et bestillingsverk hvor han kombinerer portrettmaling med landskap. Selv er han svært opptatt av å ikke bli satt i bås som billedkunstner, men han innrømmer at det er en spesiell retning som fenger han litt spesielt.

– Jeg stortrives med å male landskap. Det er noe helt spesielt når man flytter seg utendørs. Der føler jeg meg veldig fri og da er det på mange måter jeg som styrer showet. Når det er sagt så prøver jeg å være veldig åpen i forhold til ulike retninger innenfor billedkunsten. Jeg tror det er spesielt viktig nå som jeg er ung, svarer han.

En kunst å vite når man skal gi seg
Et raskt blikk på Ryen Amundsens pågående bestillingsverk sier meg at det snart er klart for avlevering. Selv om undertegnede mener maleriet nærmer seg en underskrift, så er det ikke sikkert at billedkunstneren selv er av samme oppfatning.

– Det er nok ikke så lenge igjen før jeg kan si meg tilfreds. Akkurat det å vite når man skal gi seg vil jeg nesten beskrive som en kunst i seg selv. Det er fort gjort å overmale et bilde. For meg fungerer det best når jeg legger bort bildet en periode, for så å ta det frem med litt nye øyne. Det overordnede målet er å kunne fortelle mest mulig med få penselstrøk. Ikke akkurat noen enkel oppgave, forklarer han.

Når på døgnet vil du si at du er i ditt mest kreative hjørne?
– Helt klart på kvelden. Jeg forsøker å dra til atelieret relativt tidlig på dagen for å skape noen gode rutiner, men det er nok først om kvelden at magien slipper løs. Det er da jeg virkelig føler at jeg kommer i siget. Jeg trenger rett og slett en lang mental oppvarmingsprosess først, avrunder Tobias Ryen Amundsen.


Related posts

Bjørn Boge: «Herregårdslandskapet i Rygge»

mortensen

Even Slettmyr (15) – tryllekunstner med eventyrlig fingerferdighet

mortensen

Moss Magasinet 2020

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy