Image default
Kultur

Galleri F 15: Møt Edvard Munchs støttespillere

Det kan, og bør, bli en travel  senvinter og vår på Galleri F 15 på Jeløy. For der kan direktør Dag Aak Sveinar og staben hans lokke med en perle av en utstilling: «Munchs mesener og samlere, venner og hjelpere 1900-1916».  Utstillingen, som må regnes som en stor fjær i hatten for Galleri F 15,  ble åpnet sist lørdag og skal stå helt fram til 4. mai 2022. 

Interessen for Edvard Munch og hans kunst har alltid vært stor, og den steg til nye høyder i forbindelse med åpningen av det nye Munch-museet i Oslo i oktober.

Nå viser Galleri F 15 et sjeldent utvalg kunstverk  i sine lokaler på Alby, der søkelyset altså rettes mot  Munchs nettverk av mesener og samlere, venner og hjelpere. 

Ernest Thiel er én av Munchs mesener som blir portrettert på Alby.

Målet med utstillingsprosjektet er å løfte fram og utforske Edvard Munchs kunstnerskap innenfor tidsperioden 1900-1916 – med fokus på store mesener og samlere: Konsul Christen Sandberg, Max Linde, Ernest Thiel, Rasmus Meyer, Carl Steinbart, Hugo Perls med flere. Dette omfatter arbeider, både portretter og landskap, utført i eller med motiver fra Munchs steder i Åsgårdstrand, Kragerø, Hvitsten og Moss, samt besøk og opphold i Lübeck, Stockholm og København. 

Peker tilbake 

– Til utstillingen er det hentet fram farger og dekor som en gang har vært en del av interiøret i hovedbygget her på Alby gård. Med dette grepet peker utstillingen tilbake mot tiden da Edvard Munch bodde og arbeidet på Grimsrød gård på Jeløy, det vil si årene 1913-1916, forklarer F 15-direktør Sveinar.

Verkene som stilles ut på Alby, er innlånt fra private samlere, fra Nasjonalmuseet, Thielska Galleriet, Munch-museet og KODE. Ansvarlige for utstillingen er Hans-Martin Frydenberg Flaatten og F15-direktør Dag Aak Sveinar. 

Det var for øvrig sistnevnte som ønsket velkommen til åpning av utstillingen sist lørdag. Ordfører Hanne Tollerud redegjorde for Moss kommunes arbeid med Edvard Munch. Flaatten og Sveinar holdt kurators tale,  og Kari Brandtzæg, kurator for Munch-museet holdt åpningstale. 

Lindes lidenskap 

– Vi skjønner hva samlere, venner og hjelpere innebærer. Men begrepet mesén trenger en nærmere forklaring.

– Det er lidenskap inne i bildet her, ikke sant.? 

Mange av dem som er opptatt av kunst, knytter seg opp mot spesielle kunstnere.  «Ja,  dette er kunst jeg liker, og som jeg vil ha». Munch ble for eksempel invitert til Lübeck i 1902, til Max Linde, som var en velstående øyelege. Han fikk bo på  Lindes praktfulle eiendom. Verten ville gjerne at Munch skulle lag en grafikkmappe. Av stedet – av huset og parken, samt portretter av familien. Gjennom dette arbeidet oppdaget Linde at Munch var en stor grafisk kunstner, og via sitt betydelige kontaktnett gjorde han andre oppmerksomme på den unge norske kunstneren.  

I det å være en mesén ligger altså det at Linde bidro til å skaffe kontakter i de viktigste nettverkene. Og derfor var det Tyskland som ble Edvard Munchs viktigste marked, doserer Sveinar.

Rift om Munch

– Hva slags bilder er det som blir vist på denne utstillingen?

– Hovedsakelig portretter. Blant dem det fantastiske portrettet av Ernest Thiel, mannen som bygde opp Thielska Galleriet på Djurgården i Stockholm.  Men det er også landskapsbilder, hovedsakelig med vintermotiver, og to grafikkmapper.

Utstillingen er en fjær i hatten for Sveinar og Galleri F 15. 

– Det er veldig rift om Edvard Munchs  kunstverkverk. Og vi er veldig stolte av at vi har fått det til.  Det er Galleri F15s posisjon i det nasjonale kunstmuseumsnettverket som tydeliggjøres nå. Dette er et omdømmebyggende prosjekt. Vi har lånerett, og både Nasjonalmuseet, Munch-museet og KODE i Bergen har gått med å låne ut verk. I tillegg er det  lån fra mange private samlere.  Vi håper å nå ut bredt, samtidig som vi håper å bringe inn noe nytt i Munch-forskningen. Det er stor interesse for dette arbeidet i Munch-nettverket, sier Dag Aak Sveinar.

Galleri F 15 har arbeidet med Edvard Munch og hans kunstnerskap tidligere. Denne utstillingen følger opp utstillingene «Edvard Munch i Moss – Kunst, krig og kapital på Jeløy 1913-1916» fra 2013 og «Fruktbar jord – Munch i Moss 1913-1916» fra 2016. 

Per L. Johansen (tekst)

Jørn Mortensen (foto)

Related posts

Moss som den den er – og var, opplag 2

mortensen

Andreas Jørgensen med Fotoutstilling på Rygge Storsenter

mortensen

Even Slettmyr (15) – tryllekunstner med eventyrlig fingerferdighet

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy