Image default
Bil

Tid for vinterdekk igjen!

Noe alle bilførere og bileiere vet, er at det må skiftes dekk to ganger i året. Men, hva vet vi om dekk? Hvilke kvalitetskrav bør vi sette til de dekkene som er den eneste kontakten bilen vår har med underlaget? Etter hvert ble det flere spørsmål enn svar, så vi kontaktet en med fagbrev i dekk, Avdelingsleder André Jørgensen hos Bilbutikk1 Dekkhotell.

Med full kontroll på 8000 hjul i et lager som man virkelig kan si at det er høyt under taket, sitter avdelingsleder André Jørgensen med head settet på hodet og tar imot bestillinger på skiftetid til vinterdekk. Det begynner å komme nå – smiler Jørgensen og forteller at bare i dag har det vært nesten hundre telefoner om skiftetid.

Tidlig ute
Jørgensen forteller at for at flyten skal kunne gå, og at gutta med muttertrekkeren kan utnytte tiden sin fullt ut, er vi avhengig av at det blir bestilt tid i god tid. Mange kunder er erfarne og vet at det tetner seg til jo nærmere snøfallet du kommer. Vi vet jo av erfaring at det er mange som ikke tenker på snø før den faller i hodet på dem. Vinterdekk sesongen for oss er fra september til november, men det er jo omtrent som med kjærringa og jula så vi sørger alltid for å ha noen timer innimellom – smiler avdelingslederen lurt. Vi vet jo ofte hvem det er også – legger han til.

Uvitenhet om dekk
Han forundrer seg over at det er så stor uvitenhet om dekk. Dette er jo et produkt som de aller fleste bruker og har et forhold til. De setter sin lit til at de til enhver tid er i orden og at bakkekontakten er på maks. Det snakkes ofte om minimum mønsterdybde på sommer og vinterdekk. Veldig mange har etter hvert forstått alvoret i dette med mønsterdybde og følger våre anbefalinger om når det er på tide å bytte dekkene til nye. 1,6 mm på sommerdekkene er ikke mye, og ved litt regn på veien er det ikke mange kvadratcentimetere som har kontakt og kan bremse bilen din. 

Viktig med rett luftrykk
Sammen med rett mønsterdybde er det meget viktig med riktig luftrykk i dekkene. Dette kan vi nok ikke få påpekt ofte nok. Nye innretninger på nyere biler har nå fått varslinger når luftrykket endrer seg, men mesteparten av bilene på veien har ikke denne innretningen. Da er det viktig at føreren sjekker trykket i dekkene ved jevne mellomrom. Særlig ved raske endringer i utetemperaturen.

Riktig lagring av dekk
De senere år det blitt satt mer og mer fokus på hvordan dekkene dine skal oppbevares. Bilbutikk1 har i sitt enorme lager over 8000 dekk. Dette tilsvarer bakkekontakten til 2000 biler og 16000 skiftninger hvert år. Lageret er utstyrt med tilpassede reoler og et inneklima som er optimalt for dekklagring året rundt. Fagutdannet personell har overvåkningen av dine dekk, og som avdelingsleder André Jørgensen sier til slutt:

 – «Vi oppbevarer ikke dine dekk – vi tar vare på dem. Vi vet hva slags behandling dekkene dine trenger, vi renser og lagrer dekkene på en betryggende måte. Dekk er ferskvare – å holde på mykhet og gripekraft krever optimal lagring.»

Tekst: Ivar B Johansen
Foto: Jørn Mortensen

Related posts

1970 Chevrolet Chevelle SS 454 LS6: Selve rosinen i «restaureringspølsa»

mortensen

Ny kundemottager hos Moss To-Takt

mortensen

Moss Billakkering: Går inn i jubileumsåret med en høy andel av «girlpower»

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy