Image default
Bil

VW ID.4 er hos Nordlie Auto

Alt det du kanskje savnet ved ID3, kan du nå oppleve med Volkswagens satsning i familie-SUV segmentet. Den hel-elektriske ID.4 er større, bedre plass og kanskje også litt mer avansert. I konkurranse med biler som Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y og Skoda Enyaq iV vil nok den nye VW ID.4 vise å kunne være helt på samme hylle.

Ikke uventet var salgssjef Freddy Karlsen hos Nordli Auto AS også denne gangen full av entusiasme og forventninger til denne bilen. Med sine myke former, men likevel litt røffe design, er SUV ID.4 virkelig et syn for øyet – smiler Freddy Karlsen mens det fosser ut med alle de superlativer han kunne finne i farten.

God innsittvinkel på dørene
Oss litt tilårskomne med velproporsjonert muskelmasse har etter hvert erfart at de litt stive leddene krever en noe videre åpning på bildørene. Dette har blitt imøtekommet på en tilfredsstillende måte på denne bilen. Med god åpningsvinkel er det enkelt å sette seg inn selv i baksetet, som viste seg å ha en overraskende god benplass. Det var rimelig god sitteplass til tre «voksne» der bak. Utformingen av interiøret er på vw-vis smakfullt og forseggjort med stilige lærdetaljer som virkelig gjorde seg. Sitteplassen i passasjersetet foran var god og igjen gjorde dørvinkelen sitt til at innstigningen gikk som en lek.

Vi nevnte god plass i baksetet, men det går på ingen måte utover plassen i bagasjerommet. Det er romslig med god høyde. Lastekapasiteten er på 543 liter, men slår man ned seteryggene, øker det til romslige 1575 liter

Likhetstrekk
ID.4 er en mye større bil enn forgjengeren ID.3. Bilen har god utsikt og er utformet slik at du kan se oversiden av forskjermene, med de fordelene dette gir på kjøregleden når man skal parkere i et parkeringshus. Instrumenteringen er imidlertid veldig identisk med lillebroren. Den digitale instrumenteringen er montert på rattstammen som i ID.3 og skjermen på hele tolv tommer er montert i midten litt vinklet mot føreren. Som familiebil er bilen interiørmessig helt på høyde, men enkelte små detaljer kunne kanskje fått litt mer oppmerksomhet. Tenker da på muligheter til å legge fra seg ting og til kaffekoppen.

204 hestekrefter
Motormessig har bilen en fremdriftsmotor på 204 hestekrefter. Dette er nok til at bilen flytter seg uanstrengt, men der vil nok sammenligningen med f.eks. Tesla komme litt dårligere ut. Sammenlignet med en dieselbil er det natt og dag. 0 til 100 km/t tar ikke mer enn 8,5 sekunder, som for gjennomsnittssjåføren skulle være mer enn nok.

Med det største batteriet som er på 77kwt. oppgir Volkswagen at bilen kan kjøre fra 505 til 517km. Vi vet jo nå et dette med rekkevidde har mange avhengighetsfaktorer. Vi tenker da på utstyr, last og temperatur. ID.4 har imidlertid varmepumpeoppvarming av batteripakken, som vil medvirke til en bedre effektutnyttelse. Klarer du femti mil på en ladning, er vel det innenfor av hva de fleste har behov for.

Heads Up
Bilen har bakhjulsdrift med motoren montert over hjulene. Meningene om hva som er best av frem -eller bakhjulstrekk er vel like mange som det finnes biler. De som mener de måtte ha behov for drift på framhjulene, kan bare smøre seg med tålmodighet en stund til, så dukker det opp en modell ID.4 -4 med drift på alle hjul.

Programvaren i denne bilen har fått betydelige oppgraderinger siden lillebroren kom. Forhandleren mener nå at alle «bugs» skulle være eliminert slik at bilen fungerer uten heftelser.

Navigasjonssystemet er sammen med heads up displayet et nyttig verktøy. Dette gir en god kjøreopplevelse og systemets oppfattelse av veimerkingen gir varsler om at du ikke lenger holder plassen din i veibanen

VW ID.4 viderefører det VW startet på med ID.3. Gjennomført design, ytelser og den generelle look’n. Dette var en bil man lett kan like. Alt virker gjennomført i vanlig Volkswagen stil. Med de mange mulighetene som finnes for å kunne tilpasse og tilrettelegge bilen for akkurat ditt nivå, gjør at man absolutt burde ta den med i vurderingen ved neste innbytte til EL bil.

Tekst: Ivar B Johansen

Foto: Jørn Mortensen

Related posts

Nyhet hos Mobile Moss AS: Citroën C5 aircross som plugin hybrid

mortensen

Moss To-Takt: Elektrisk varebil MAXUS Ev80

mortensen

En Ferrari-entusiast utenom det vanlige

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy