Image default
Bil

Nyhet hos Mobile Moss AS: Citroën C5 aircross som plugin hybrid

Citroën C5 Aircross SUV Hybrid er Citroëns første ladbare hybrid. Citroën C5 Aircross SUV Hybrid kombinerer alle fordelene med å kjøre elektrisk i hverdagen med forbrenningsmotorens allsidighet og rekkevidde på langtur. Citroëns velkjente komfort og kjøreglede er selvfølgelig fremdeles til stede.

C5 Aircross er en av Citroëns viktigste modeller i Norge og har allerede vært på markedet et år. Denne halvstore SUV-en skal nå bli enda mer fristende og blir tilgjengelig som ladbar hybrid. Her får du sprekere og gjerrigere bil, og du får 8-trinns automat med på kjøpet.

Endelig ladbar
1,6-literen på 180hk vil sammen med en elektrisk motor på 110 hk og et 13,2 KW batteri, fremstå med en effekt på 225 hk. Ønsker du kun fremdrift med elektrisk motor, kan den skilte med en rekkevidde på hele 55 km. Ladetiden med 7,4 kw lader, blir oppgitt til å være snaue 2,5 timer. Dette vil i praksis si at de fleste «bykjørere» vil kunne flytte seg rundt med kun elektrisk fremdrift. Skulle det knipe på slutten av dagen, kan man jo bare svitsje over til bensindrift og lade opp når man kommer hjem.

Kun forhjulstrekk
Bilen leveres kun med forhjulstrekk. Dette for å holde prisen nede. I stedet får du en kvikk og gjerrig bil som alltid leverer 225 hk. I tillegg får du fordelen av kupeoppvarming og helelektrisk kjøring uten innblanding av bensinmotoren – med mindre du tråkker den høyre pedalen i bunn eller den går tom for strøm.

Siden den bare drar på ett hjul om gangen vil du nok tro at den ikke har noe utenfor asfaltert vei å gjøre. Med sine 23 cm bakkeklaring vil vi påstå at den fint vil klare seg en tur på litt rufsete fjellveier – mener Salgsansvarlig Fredrik Edvardsen hos Mobile Moss AS.

Digitale instrumenter
Det meste i denne bilen styres fra skjermen. Det er ikke mange tradisjonelle knapper, men de som finnes er lette å orientere seg på. For den som ikke er vant med Citroën fra før, vil nok interiøret virke noe utradisjonelt. Menyvalget på skjermen har få og lett opp fattelige undermenyer. Er man positiv vil det nok ikke ta lang tid å lære seg hvor man finner de ulike funksjoner. 

Radioens kanal- og favorittliste, samt volumkontroll, betjenes enkelt fra rattet. Det virker som om funksjoner og plasseringer er slik planlagt at man enkelt og uten fare kan betjene det under kjøring.

Citroënkomfort
Når man setter seg inn i denne bilen vil man raskt merke at det er gjort mye for å videreføre den velkjente Citroën komforten. Enkel innstigning og velstoppede seter som også er brede nok til «voksne» folk, gjør møtet med denne bilen til et positivt møte man husker. At det finnes ekstra støydemping, bekrefter bare det positive inntrykket man allerede hadde.

Med priser som starter på rundt kr 400 000,- vil nok denne bilen heve mange øyebryn i sammenligning med mange av sine konkurrenter. Den har tilgang på ulike utstyrspakker som kan tilpasses de fleste kunders ønsker og behov.

Tekst og foto: Ivar B Johansen

Related posts

Har byttet ut fastnøkkel med måleutstyr

mortensen

Brennes Auto: Dro i land gjev Miljøfyrtårn-sertifisering

mortensen

Fuktfritt AS – nytt verksted for rep av bobiler

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy