Image default
Høyda

Satte juleølen i et historisk perspektiv

Da Rompuben inviterte til juleølsmaking var det ikke bare selve smaksopplevelsen som stod i fokus. Nå satser den lokale puben på å følge opp med flere spennende ølopplevelser.

Juleølet har en svært lang tradisjon i Norge. De fleste forbinder nok denne typen av øl med høy alkoholprosent og en karakteristisk mørk farge. Slik er det nok ikke lenger. Juleølen blir produsert innenfor ulike ølstiler, og da selvfølgelig med ulik alkoholprosent. Det fikk deltagerne på årets juleøltest på Rompuben erfare.

– Arrangementet kan vel enkelt beskrives som en svært hyggelig og ikke minst lærerik aften. Under kyndig guiding fra en ansatt hos Ølakademiet i Oslo ble både deltagere og oss som arrangører loset gjennom store deler av juleølens historie, inklusive brygge prosessen. Rett og slett spennende, oppsummerer daglig leder Tsair Trang

En vandring i smak og fylde

Det var smaksopplevelsene, og ikke det å kåre en vinner som stod i fokus denne kvelden. Totalt fikk deltagerne teste ut 10 ulike juleøl, hvor av ni var norske og en var skotsk. Samtlige med en alkoholstyrke som kun selges av Vinmonopolet. En personlig favoritt fant nok alle allikevel.

– Det tror jeg nok. Her fikk man jo smake på alt fra de lyse juleølene og til de aller mørkeste. Et bredt spekter innenfor smaksopplevelser rett og slett. Denne gangen kjørte vi kun øl. Neste år vil vi kombinere ølet med litt enkle småretter eller snacks for å få frem smaksopplevelsene ytterligere, forklarer Trang.

Spennende ting på gang

Selv om årets juleølsmaking var det første av sitt slag, så blir det langt ifra det siste. Eierne av den lokale puben på Høyda har større ambisjoner enn som så.

– Vi ser for oss at den siste fredagen annenhver måned skal stå i ølens tegn. Neste arrangement blir noenlunde det samme som nå, men da vil juleølen bli byttet ut med pils og lager. Planen er å få til denne kvelden den siste fredagen i februar.  Vi ser også for oss å arrangere en egen kveld hvor selve bryggingen av ølet står i fokus, og på sikt håper vi også å få til en øl festival. Vi må jo ha litt å strekke oss etter. Øl er jo så mangt og det fenger utrolig bredt. Rett og slett spennende, avrunder daglig leder Tsair Trang.

Av Petter Andresen

Foto: Jørn Mortensen

Related posts

Mange lot seg inspirere når Fagmøbler inviterte til kundekveld

mortensen

Mona og Therese henger fortsatt sammen på jobb

mortensen

Øre Vestre – fra lensmannsgård til kro

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy