Image default
Historie

Da moderniteten kom til Høyda!

Automobilhuset i Øreveien 70 på Høyda ble reist i 1960 og moderniteten nådde Høyda for første gang. Det var Kolbjørn Karlsen som var byggherre for Høydas til da, eneste bolig- og forretningsblokk. 

Finn Saugestad og Erik Thoring var arkitekter for Automobilhuset. Bygget ble både stort og dyrt. Da Automobilhuset sto ferdig i 1960, var den endelige prislappen 1,4 millioner. Det var mye penger for vel seksti år siden! I første etasje på Automobilhuset etablerte Kolbjørn firmaet Autodeler. Firmaet innbefattet både bilverksted og bensinstasjon. De første årene var det «Shell»-bensin som ble solgt i Automobilhuset, senere gikk man over til «Mobil» og «Gulf». I Automobilhuset var det også flere butikklokaler. 

Kreativ som Kolbjørn Karlsen var, ble næringseiendommen hans tilpasset det gamle sandtaket «Gropa». Istedenfor å fylle igjen «Gropa», ble det anlagt diverse verkstedbygninger i den. Dessuten er Automobilhuset bygget slik at kjellerinngangene er lagt til «Gropa». I andre og tredje etasje var det kafeteria, fire leiligheter og seks hybler. En av leilighetene ble hjem for Kolbjørn, kona Aagot og barna Kjell og Sissel. Leilighetene og hyblene var sikkert ikke vanskelige å få leid ut i en tid med bolignød og stort hybelbehov for en allsidig mosseindustri. En av bedriftene som sikret seg hybel i Automobilhuset, var Wilhelm Rosenvinge A/S. Atskillig vanskeligere var det å få leid ut forretningslokalene, men etter hvert løste det seg. Det var blant annet møbelbutikk i Automobilhuset i flere år. Rundt 1970 flyttet Edvard Engebretsen sin butikk Høyden Isenkram til Automobilhuset. At det gikk forholdsvis trått med å få leid ut forretningslokalene, ble en økonomisk strek i regninga for Kolbjørn Karlsen. 

På parkeringsplassen foran Automobilhuset ble det reist en kiosk. Kolbjørn Karlsens sønn, Kjell Karlsen, fortalte at kiosken ble familien Karlsens økonomiske redning. Kiosken var en klassisk kiosk anno 1960. Den brunmalte lille bygningen var en såkalt «Norakiosk». Kiosken ble på folkemunne kalt «Bua» eller «Høydakiosken». «Bua» ble Aagot Karlsens ansvar, og som hjelp hadde hun søsteren Anna Olsen. Søstrene og kiosken ble raskt en institusjon på Høyda. I andre etasje på Automobilhuset lå Høyden kafeteria, en svær tidstypisk 1960-talls kafeteria. I midten av 1970-årene besluttet Kolbjørn Karlsen å legge ned kafeteriaen. Høyden kafeteria ble ombygget til kontorer. Vi som er stedfaste i Høyda-området kan bare beklage!

Kolbjørn Karlsen la også etter hvert ned både bensinstasjonen og verkstedet sitt. Inn i Automobilhuset flyttet Storsveen Auto som hadde spesialisert seg på bilmerker fra British Leyland. I dag er det blant annet konditori, frisør og sykkelverksted i Automobilhuset.

I 1981 kom forandringen også for Høydakiosken. Bente og Kjell Karlsen hadde nå overtatt driften av kiosken, og den gamle «Bua» ble for liten og trang. Kjell Karlsen ble advart av flere mot å bygge tradisjonell lukekiosk. Kjell Karlsen gjennomførte planene til tross for advarslene. Den nye kiosken ble ikke noen mindre suksess enn den gamle hadde vært. På en ferietur til Odalen overnattet Bente og Kjell Karlsen i ei hytte som het «Go’stua». «Kanskje vi skal kalle kiosken det samme?» undret Bente. Kjell foreslo der og da at de skulle kalle den for «Go’bua», og slik ble det.

I dag har både Automobilhuset og Go’bua skiftet eier. Like fullt, det var med Automobilhuset at moderniteten kom til Høyda. Derfor er det god grunn til å ønske både Automobilhuset og «Go’bua» lykke til med de neste seksti år!

Tekst: Arnulf Johannessen

Related posts

Moss Magasinet 2022 – lokalhistorie med dype tradisjoner

mortensen

«Høydalønna» – et symboltungt tre

mortensen

«Nye Høiden skole» på Ekholt

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy