Image default
MC

MC-salget i solid vekst

– Honda VFR 800 X Crossrunner er én av nyhetene som bidrar til at salget av motorsykler har tatt helt av, sier Freddy Kristiansen.

Per L. Johansen (tekst og foto) 

Freddy er daglig leder i Høiden MC-senter i Ryggeveien på Bredsand.  Og han og kollegene kan glede seg over en knallstart på årets motorsykkelsesong.

– Salget av båter går så det suser, leser vi. Men det gjelder sannelig salget av tohjulinger også, sier han.

Et eksempel: Bare i løpet av de første vårukene kvittet  Høiden MC-senter seg med seks eksemplarer av Hondas «kongeskip»: Gold Wing 1800 ccm til en stykkpris på 365.000 kroner!

Og i de velfylte salgslokalene formelig kryr det av doninger med ”Solgt”-skilt på – sykler som venter på at våryre eiere skal ta dem i bruk.

Høiden MC-senter forhandler tunge (og lette) motorsykler av merkene Honda, Yamaha, Aprilia og Moto Guzzi samt mopeder og scootere som Vespa og Piaggio.

– Det er de tunge MC’ene som øker mest, men også salget av 125-kubikkere  er i vekst. Mange foreldre ønsker tydeligvis at deres håpefulle tar ”lappen” på lett MC. Når det gjelder mopeder, er salget stabilt i forhold til tidligere år, forteller Freddy.

– Hvordan forklarer du denne utvikingen?

– Årsakene er nok mange og sammensatte. Ikke minst henger det økte MC-salget sammen med at vi har lave renter og forventes å ha det i flere år framover. Det er mange spennende MC’er på markedet, og syklene er blitt merkbart rimeligere på grunn av reduserte avgifter, sier han.

– Vi ser at stadig flere kjøper en billig ny MC i stedet for to biler og bruker tohjulingen blant annet til pendling. Vi skal heller ikke glemme at vi hadde en fantastisk sommer i fjor – en sommer som innbød til MC-kjøring, og som mange håper på en gjentagelse av, tilføyer Freddy.

Han peker også på at motorsyklene er blitt tryggere på grunn av utstyr som ABS og traction control.

– Du får mye motorsykkel for 100.000 kroner. En Honda CB 500 koster nå 85.000. Og en VFR 800 ligger på 150.000, doserer Freddy.

De hotteste MC-trendene i år er såkalte «native bikes»/classic fra 500 til 1000 ccm samt såkalte adventure-sykler fra 800 til 1200 kubikk. VFR 800 X Crossrunner er en slik sykkel som trives godt både på asfalt og grus, forklarer Freddy Kristiansen.

Related posts

Desirée er et råskinn på to hjul

mortensen

Hondajuveler på utstilling

mortensen

Enduro; Moro for alle

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy