Image default
Fritid

Høysesong hos Extra Leker

Harde pakker, myke pakker, pakker som bråker og blinker. Papiret rives av og forventningsfulle barn lurer på; fikk jeg det jeg ønsket meg? De åtte medarbeiderne hos Extra Leker gjør det de kan for å hjelpe små og store frem mot jul. 

Cecilie Øra Rosnes har vært butikkmedarbeider i seks år. Hun begynte som ekstrahjelp da hun var 16 år og har vært med på julestria i noen år nå.

– Når begynner egentlig julehandelen?

– Desember er virkelig en travel måned for oss. Det vil si, folk begynner å handle allerede i
oktober og så tar det seg opp og kundetilstrømningen blir stadig større frem til jul. Vi har veldig mange kunder i hele desember måned helt i fra starten, til og med julaften.

– Har du merket noen endring i kundenes kjøpevaner siden du begynte? 

– Noen handler som før, men tendensen er vel at folk handler både mer og dyrere nå enn tidligere. Selv om vi har masse tilbud og kampanjer handler mange til fullpris. Vi har en del faste kunder som har en fast pris å handle for, og da er det jo greit. Vi får etter hvert oversikt og vet hvor mange barn og barnebarn folk har, smiler hun.

Bevisste barn
– Barna blir stadig mer bevisste og vet hva de vil ha. De begynner tidlig med ønskelister og har god oversikt over hva som finnes på markedet.

Fra 3-4 års alder begynner mange å følge med på filmer og serier og ønsker seg ofte leker deretter. Det er et stort sprik og i den alderen ønsker de seg gjerne alt fra iPad til små lekebiler. Nå har akkurat den store leke-katalogen vår kommet ut og det merker vi på kundetrafikken. Vi jobber konstant for å få ut alle varer og klargjøre butikken, vi får inn paller med varer hver dag, sier Cecilie.

Disney stadig like populær
– Det går mye i temaleker og vi ser at Disney figurer er populære år etter år. Når de store filmene kommer ut får vi leker og dukker tilhørende filmene og det er et stort utvalg. Vi kan ha flere hyllemeter bare med et merke og en disneyprinsesse finnes ikke i kun én versjon. De kommer i mange ulike varianter og det ser ut som det blir stadig flere år for år. «Frost» er et godt eksempel på nettopp dette, man finner så å si alt med dette temaet.

– Andre trender som er gjeldende?

– Lego er stadig like populært og går ikke av moten. Vi selger store mengder Lego hvert år, ikke bare til jul, men også ellers i året. Det selges til alle aldersgrupper og har blitt veldig populært hos jentene også.

Spør oss om hjelp
Det er mange som ikke aner hva de skal kjøpe og Cecilie og de andre medarbeiderne hjelper gjerne til.

– En del har konkrete ønsker og da går handlingen greit, men hvis man trenger tips er det veldig greit å forhøre seg med noen av oss som jobber her. Vi er behjelpelige og vet jo noe om hva som kan passe til de ulike aldersgruppene.

Vi prøver så godt vi kan å nøste opp og finne ut av interesser og behov. Som regel finner vi ut av det, men utfordringen kan ofte være til de aller minste barna. Mellom ett og to år har barn utviklet seg veldig forskjellig og vi kan selge alt fra biteringer, til leker som utfordrer barna fysisk eller mentalt. I den alderen kan dessuten papiret være like spennende som innholdet, sier hun.

Romjula- den store byttetiden
Det er ikke til å komme unna at i romjula kommer folk strømmende-ikke for å handle men for å bytte.

– Det er det samme mønsteret hvert år, noe handling blir det jo, men mest av alt ønsker folk å bytte en eller flere av gavene, og finne seg noe annet fra butikken.

Vi lager en egen kasse for bytting for å unngå at det hoper seg opp og blir kø i alle kassene. Så enten du er ferdig med julegavene allerede eller ikke har begynt, ønsker vi små og store velkommen til førjulstid og førjulsstrid hos Extra Leker.

Tekst og foto: 

Kristin Emilie Gudbrandsen

Related posts

Kroken Østfold: En synlig caravanforhandler i Råde

mortensen

Daniel Kobbervik jakter kongepokal og VM-suksess

mortensen

Tore «Tryll» Kristiansen hos Fuktfritt

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy