Image default
Bilfestivalen 2019

Født til «noe med bil»

Eplet faller ikke langt fra stammen, som kjent.  Det stemmer i forbløffende grad i Petter Ødegaards tilfelle. For 64 år siden ble gutten praktisk talt født inn i bilbransjen. Og der er han fremdeles, som én av de virkelige nestorene. 

– Ja, du kan vel si at mitt eple ble liggende klint inntil stammen, humrer Petter Ødegaard. Vi treffer ham i BMW-avdelingen hos Sulland i Varnaveien, der han jobber som bilmekaniker.

Saken er den at Petter er sønn av Johannes Ødegaard, som sammen med broren Kåre drev Brdr. Ødegaard i Skoggata i Moss. Petters pappa og Kåre (som i parentes bemerket var faren til de velkjente Moss FK-brødrene Knut og Kjell Ødegaard) etablerte Volkswagen-verksted og solgte brukte VW’er.

I smøregrava
– Som guttunge føk jeg ut og inn av verkstedet, og ned i smøregrava også. Så jeg fikk nok tidlig en klar fornemmelse av at det ikke  kunne bli annet enn «no’ med bil» for min del, sier han.

Brdr. Ødegaard fikk agentur på Audi etter hvert og solgte nye biler av det merket. Og uansett merke: Petter ga aldri slipp på sin interesse for biler og mekanikk. 

– Jeg var innom gymnaset, men jeg valgte yrkesskolen i stedet og tok fagbrev som bilmekaniker i 1977. En periode var jeg engasjert i NAFs veipatrulje, men det ble kjedelig. Helt mot slutten av 1970-tallet begynte jeg å jobbe hos Brdr. Ødegaard, som da holdt til på Høyda, forteller han.

Ulike eiere
Petter Ødegaard har med andre ord jobbet i bransjen lokalt i 40 år – i det som på sett og vis er en rett linje, men med flere ulike firmaer på eiersiden. Tronrud Bil overtok Brdr. Ødegaard i 1996 og hadde agentur på BMW, Nissan og Rover. 

I 2003 kom Bilia inn i bildet – med BMW og Honda på «menyen», men uten Nissan. Stamsaas solgte BMW og Mini i perioden fra 2011 til 2017,  og fra 2017 er det altså Sulland Moss som er Petter Ødegaards arbeidsgiver – nå med salgsavdelinger og verksted for BMW, Mini og Ford.

– Jeg har jobbet mest med BMW i disse årene. Og det at jeg har holdt meg ved teltene, så å si, i alle disse årene, viser at jeg trives med fine kolleger og et godt arbeidsmiljø, sier han. 

– Utviklingen i faget ditt fra 1970-tallet til i dag har vært enorm. Tidligere kunne én med normal fingerferdighet dukke ned i motor’n og skru og mekke av hjertens lyst – og i beste fall få bukt med problemene. Nå er en vanlig bilfører henvist til å sjekke dekktrykk og fylle spylevæske og bensin. Resten må du og kollegene dine ta dere av, har vi inntrykk av?  

– Ja, forskjellene er enorme. Mange vil nok si at elektronikken har tatt overhånd. Nå styrer computerne det meste, og det går mye på feilsøking, sier den erfarne mekanikeren, som nå arbeider 80 prosent og har fri hver onsdag.

Smart! Like smart som å la være å tukle med bilen din på egen hånd. Overlat den heller til Petter og andre eksperter!

Per L. Johansen (tekst)

Jørn Mortensen (foto) 


Related posts

Skal drifte i Vingparken med 1047 HK

mortensen

VW T-Roc velutstyrt kompakt SUV

mortensen

Ny Subaru Forester som hybrid

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy