Image default

Ellers er oppskriften den samme som før: Stor, komfortabel og velutstyrt. Med gunstig pris, kan det være duket for ny suksess.

Mange husker Camry best fra slutten av 80-tallet. Det er ikke så rart, for selv om den var på markedet i Norge helt til 2004, var toppen i 1987. Hele 5.500 av de totalt 26.000 leverte Camryene i Norge ble nemlig solgt det året.

I takt med at lillebroren Carina vokste, og på 90-tallet ble til familievennlige Avensis, begynte det imidlertid å bli skorte på kjøperne for Camry. For 15 år siden var det dermed slutt.

Comeback
Så – hvorfor er den tilbake? Svaret er en kombinasjon av flere ting. Siden 2004, har nå det samme skjedd med Avensis-klassen som med Camry før det igjen. Hovedtyngden i markede  t har flyttet seg til SUVer og crossovere, og Avensis legges ned uten erstatter.

Fullhybrid
Under panseret befinner siste generasjon (den fjerde) fullhybrid-system seg. Camry kommer altså ikke som ladbar hybrid, men med Toyotas «vanlige» opplegg hvor lading skjer når du triller eller bremser.

Miks inn den 88 kW sterke elmotoren (som også fungerer som generator), og du har 218 hestekrefter å rutte med. For ikke å snakke om utslipp rundt 100 g/km målt etter omregnet NEDC, eller 119 til 127 g/km i henhold til WLTP.

Også forbruket imponerer. Det er oppgitt til 0,43 i blandet kjøring (NEDC corr), og vi kjørte under denne første testen en strekning på 88 km på 0,52 liter pr mil. Uten å spesielt vektlegge økonomisk kjøring.

Stilig interiør
Frisk design og påkostede materialer åpenbarer seg når du tar plass bak rattet. En kraftig sølvfarget S-sving fra høyre side av instrumenteringen og ned mot passasjerens venstre kne, setter ikke bare tydelig preg på hele interiørdesignen, men rammer inn infotainmentsystem og klimastyring samtidig som den etablerer rom for ladeplate på undersiden.
Nesten alle paneler er trukket i kunstskinn, har myk overflate eller spennende tekstur. Det gjør at områder med hardplast virker nokså fraværende, sånn at det hele fremstår skikkelig påkostet.

Det store displayet (7 tommer) mellom klokkene, er imidlertid stilig integrert, og du har et særdeles bra head-up display i frontruten på hele 10 tommer. 

God plass for fire voksne
Vi ventet at plass og komfort ville være Camrys store styrker, og fikk rett. Med unntak av noe korte seteputer foran, og til tross for lavere sittestilling enn tidligere, fortsatt ønske om et par cm til i retning ned, er det fint lite å sette fingeren på. Enda bedre blir det bak. Her er det ikke bare et hav av plass i alle retninger for to personer og et særdeles komfortabelt sete: Bestiller du topputgaven, kommer den med et superstilig kontrollpanel i midtarmelenet, hvor du kan kontrollere klima, medieavspilling, solgardin og ikke minst ryggstødets vinkel.

Komfortabel og velkjørende
Den høye komforten understrekes ute på veien. Små ujevnheter spises ikke helt umerkelig, men de større tas unna, og totalflyten er kanonbra. Akkurat som ventet, seiler man her frem på avslappende vis.

Den trinnløse automaten gjør selvfølgelig, til tross for oppstramming som medfører mer kontrollert turtallsbruk, at den aktive føreren savner reell sammenheng mellom gasspedalbevegelsene og faktisk respons.

Men klarer du å skille det fra selve kjøreegenskapene, er det ingen tvil om at Camry er et mer enn brukbart våpen på en svingete vei. Spesielt imponerende er styringen. Med noe tilnærmet perfekt vekting, rask respons og direkte følelse, gjør den aktiv svingkjøring til en naturlig og dynamisk lek. Eller bare enkelt å plassere Camry presist inne i trange gater, for den delen.

Konklusjon
Camry er som ventet lettere luksuriøs i følelsen, svært komfortabel og med et fantastisk baksete. Den er til og med overraskende god på kjøreegenskaper, og klarer å tilføre en viss underholdningsfaktor langs svingete veier. Imponerende ja, men nok til at nordmenn i 2019 skal velge sedan fremfor elbil eller SUV?
Men så var det prisen da. Med lave utslipp, blir engangsavgiften det samme. Dermed koster ikke Camry enn 429.900 kroner (Executive). Volummodellen ventes imidlertid å bli neste utstyrsgrad: Premium til 449.800. Og vil du ha alt, koster Platinum 475.700 kroner.

Related posts

Ny Subaru Forester som hybrid

mortensen

VW T-Roc velutstyrt kompakt SUV

mortensen

PÅ VEI MOT EN RENERE FREMTID

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy