Image default
Helse & Velvære Rygge Storsenter

Skjønnhet og velvære med god samvittighet hos Body Shop på Rygge Storsenter

Veganske og dyrevennlige velværeprodukter er på full fart inn i nordmenns skjønnhetsrutiner. Stadig flere foretrekker såkalte «cruelty-free» produkter, som verken er testet på dyr eller inneholder animalske ingredienser. Det er en etisk trend som er kommet for å bli.

Interessen for vegetariske og veganske produkter har økt betraktelig de siste årene. Men det er ikke bare plantebasert mat som er i vinden. Mange velger også veganske hud- og hårpleieprodukter av hensyn til miljø og dyrevelferd.

Et vendepunkt 2013

I 2013 ble det totalforbud mot å selge produkter som inneholder ingredienser som er testet på dyr i EU- og EØS-land. Det var en seier for dyra. Og etter mange år med makabre dyreovergrep i skjønnhetens tegn, velger stadig flere produsenter av sminke- og velværeprodukter en grønnere og mer dyrevennlig retning. Forbrukerne har fått øynene opp for hva de tradisjonelle skjønnhetsproduktene inneholder og hvordan de testes ut, og de ønsker ikke lenger å støtte varemerker som skader dyr.

Dyrevennlig app

Men selv om dyretesting er forbudt i Norge og EU, blir dessverre kosmetiske produkter fortsatt testet på dyr i andre deler av verden. Produkter fra disse selskapene blir solgt her til lands uten at forbrukerne en gang er klar over det, og på denne måten kan man indirekte være med på å støtte dyretesting. Dyrevernalliansen – en organisasjon som fremmer dyrevelferd i Norge – ønsket å gjøre noe med dette. Dermed ble appen «Dyrevelferd» til. Den gjør det svært lett å være en etisk bevisst forbruker og gir en oversikt over hvilke merker og produkter som er frie for dyretesting. Med noen få tastetrykk kan du finne ut om produktet du har tenkt å kjøpe garanterer at produsenten ikke bruker dyreforsøk eller ingredienser som er testet på dyr. Appen har fire kategorier som lar deg sjekke hvor dyrevennlige forskjellige produkter er innen hygiene- og kosmetikk, klær og matvarer. Dyrevennlig-appen er gratis og kan lastes ned fra App Store og Google Play. 

The Body Shop var først

Anita Roddick åpnet i 1976 dørene til sin første The Body Shop-butikk i Brighton i England, med formål om å selge skjønnhetsprodukter med naturlige ingredienser fra etiske kilder. The Body Shop var også det første skjønnhetsmerket som gikk ut mot dyreforsøk i kosmetikk i 1989, fordi selskapet har en grunnleggende tro på at dyr ikke skal bli skadet i jakten på skjønnet. I dag er de et globalt varemerke med mer enn 30 millioner kunder og 10 000 ansatte i 70 land. Bare i Norge finnes det 48 butikker, inkludert en nettbutikk.

The Body Shop sikter mot å bli 100 % veganske innen 2023. De vil da bli det første skjønnhetsmerket som blir tildelt The Vegan Societys veganmerke. De har allerede kommet godt på vei, for 60 % av produktene deres er pr. i dag veganske. Cecilie Sandbu, markedssjef i The Body Shop i Norge, forteller at deres beslutning om å bli helt veganske er avgjørende for deres videre arbeid for miljø, bærekraft og dyrevern – og de håper å inspirere andre til å gjøre det samme.

Også veganske produkter på apotekene

Enkelte apoteker har nå begynt å føre veganske og dyrevennlige produkter. Både Boots og Vitusapotek på Høyda selger et lite utvalg av veganske hudpleieprodukter, et utvalg som sannsynligvis vil øke i takt med etterspørselen.

Et stort utvalg veganske og dyrevennlige produkter kan kjøpes hos The Body Shop på Rygge Storsenter. Enkelte veganske produkter kan kjøpes på Boots Apotek og Vitusapotek på Høyda.

Tekst og bilder:

Ellen-Marie Kristiansen

Related posts

Terrigeno – Suksess under pandemien

mortensen

Takker for tilliten

mortensen

Julegaver til kjæledyret?

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy