Image default
Hjem & Fritid

Biltema: Fra 10 til 60 varehus på ti år

Biltema har åpnet varehus nummer 60 i Norge. På ti år har kjeden økt den norske omsetningen fra én til tre milliarder kroner.

Biltema økte omsetningen i Norge med 13 prosent i fjor. Resultat før skatt ble 143,5 millioner.

– Åpningen i Kirkenes 8. juni ble varehus nummer 60 i Norge, mens utviklingen går i hundre. Første halvår i år har vi hatt en omsetningsvekst på 15 prosent, sier daglig leder Knut Svenningsen i Biltema Norge.

Nordmenn omfavner svenske butikkjeder. Det er en stund siden Biltema i Norge passerte moderlandet i antall etableringer. Sverige har 41 Biltema-varehus.

De neste åpningene blir i Svolvær og Drøbak.  På grunn av kundeveksten etablerer kjeden seg nye lokaler i Finnsnes og Valdres. Nye lokaler er også på gang i Skien, Hønefoss, Namsos, Narvik og Elverum.

Rask vekst

Biltema kom til Norge i 1983, men økningen i antall varehus er av nyere dato. Midt på 1990-tallet hadde Biltema fortsatt kun seks varehus her i landet.

– Vi har funnet en varemiks og et prisnivå som tydeligvis fenger nordmenn. Menn er fortsatt i flertall i butikkene våre, men andelen kvinner er økende ettersom vi har utvidet med flere varegrupper. Kategorien hjem har økt med 18 prosent hittil i år, sier Svenningsen.

Biltema er kjent som lavpriskjede. Egne merkevarer lages i Europa og Østen og har kun mellomlagring på hovedlager i Halmstad før det fraktes direkte til butikk.

– Kvalitet trenger ikke å koste mye. Vi har etter hvert flere produkter med tiårsgaranti, og har mange best-i-test-resultat fra uavhengige testaktører de siste årene, nylig i en test av sykkellåser, sier han.

Doblet vestsalg

Et fullassortert varehus har 19 000 varelinjer. Et slikt ble åpnet på Jessheim i mai i år. Det 3600 m2 store utsalget er også blitt Biltemas nye hovedkvarter, med alle kjedens servicefunksjoner flyttet inn i tredje etasje på butikken. Varehuset har også kafe, som blir vanlig i nyetableringer fremover.

Satsingsområder for tiden er byggvarer, hageutstyr, grillsesong, camping, basseng- og badeutstyr, fiske, elektriske sykler med mer. Båtlivet er også sentralt på denne årstiden.

– På grunn av en noe forsinket sommer har det ikke vært samme fart i båtrekvisitasalget som i fjor, selv om økningen hittil i år er 12 prosent. Derimot har nordmenn forberedt seg godt på de nye reglene for vest i båt. Vi har solgt dobbelt så mange flytevester hittil i år som på samme tid i fjor, sier Biltema-sjefen.

Fra og med fredag 1. mai var det påbudt med flytevest for alle i båter under åtte meter.

– I fjor begynte vi også å selge flytevester til familiens firbente. 2200 vester til hund og katt ble solgt i våre butikker i fjor. Vi tror flere får øynene opp for dette i årets sesong, sier Knut Svenningsen i Biltema.

Related posts

En godtebutikk for hage- og skogsinteresserte

mortensen

Lenge leve oljefyren, kun bioolje som gjelder

mortensen

Solgård Avfallsplass sier farvel til svarte søppelsekker

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy