Image default
Bedrift

22-åringens eplebusiness

Joachim Juul Oven (22) har alltid interessert seg for å skru fra og sammen gjenstander – og det er motoren bak iMekk. 

Knust skjerm på iPhone er noe de aller fleste har hørt om, eller kanskje opplevd selv. Det har også moren til Oven, som er inspirasjonen bak firmaet iMekk.

– Det hele startet med at mamma knuste sin telefon. Jeg hjalp henne med å fikse skjermen, også ved uhell nummer to og tre. Venner og bekjente trengte også hjelp. Jeg har alltid synes at det er morsomt å skru fra og sammen dingser, for deretter se om det fungerer. Så jeg begynte med dette på hobbybasis, forteller Oven.

Satset som eplemekker
I mars 2015 fikk iMekk et organisasjonsnummer. Ikke lenge etter ble firmaet momsregistrert. Det var sønnen på 8 måneder som fikk han til å satse fullt på «eplebusinessen.»

– Tanken om fulltids reparatør/mekker slo meg. Jeg vil for det første ha mest mulig tid med sønnen min. Det har jeg mulighet til ved å drive iMekk. Derfor sluttet jeg i jobben jeg hadde, og satset, forteller han.

iMekk fikser i all hovedsak iPhoner og iPader når det gjelder skjerm og annet eksteriør. Han tar også hånd om dårlig batteri, vannskader og andre

«iPhone-sykdommer», slik det også står på nettsiden.

Reklamasjon og garanti
Unggutten har fått hjelp av en venn han møtte på Noroff videregående, media og kommunikasjonslinjen, med alt av design og nettside til iMekk. Men selve skruingen står han selv for, og rett skal være rett.

– Jeg fikser epleproduktene med kvalitetsdeler, for eksempel skjermer som faktisk holder. Det er lettere for folk å forholde seg til en bedrift med reklamasjon, sier Oven.

iMekk har faktisk reklamasjon, og tilbyr garanti på delene som blir brukt i reparasjoner.
Knusing inngår ikke i garantien, men hvis skjermer ikke fungerer som den skal – bytter Oven den ut gratis.

Fra timer til minutter
De siste månedene har iMekk ekspandert kundekretsen. Han har cirka 100 kunder i løpet av en måneds tid.

– Jeg tror folk setter pris på at arbeidet utføres «hvitt», og at de får en kvittering i hånden. Da jeg først holdt på med skjermbytter kunne jeg bruke et par timer. Nå bruker jeg kanskje 20 minutter, sier Oven.

– Jungeltelegrafen
På Facebooksiden til iMekk ligger det 40 anmeldelser. Anmelderne har til sammen gitt iMekk solide 4.9 av 5 mulige stjerner.

– Det er mange bra tilbakemeldinger på siden. Men de som kommer hit har gjerne hørt om iMekk gjennom venner eller bekjente, jungeltelegrafen. Men jeg tror likevel jeg må holde på litt lengre før jeg eventuelt ekspanderer iMekk. Det får bli på sikt, sier han.

Tekst og foto: Charlotte Bøhm

Related posts

Ny godkjenningsordning for Bilpleie, dekkskift og dekklager!

mortensen

Håndtverker Hansen: Vi utvider tilbudet

mortensen

Autolakk: Allsidighet og kvalitet hånd i hånd

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy