Image default
Fritid

Smilegaranti med elsykkel hos Sport 1

– Det er rett og slett det nye framkomstmiddelet, sier Simen Nieuwlaat hos Sport 1. Salget av sykler med motor har gått veldig bra for butikken på Rygge Storsenter.

Ved spørsmål for hvilken aldersgruppe elsyklene er beregnet til forteller Nieuwlaat at det er alle fra 16 år til 90 år.

– Du blir ikke svett på ryggen og du har det moro. Elsykler er det nye som kommer for fullt.

Elsykler kan få et fart på 25 kilometer i timen før motoren kobler seg ut. Det er kanskje forskjell på motorene i forhold til batterikapasitet, men alle kobler seg ut ved 25 kilometer i timen i henhold til norsk lov om kjøretøy. Alt over denne hastigheten må tråkkes for egen maskin.

Ampere avgjør sykkelavstand
Det er forskjellige systemer på elsykler. En nav-motor sitter i navet på en sykkel, enten i det forreste eller bakerste hjulet. Batteripakken, altså hele vitsen med elsykler, er som oftest plassert rett over motoren for å få et tyngdepunkt.

– Det kan fås forskjellige batteripakker i forhold til ampere og watt. Jo mer ampere du har i batteripakken, jo dyrere blir sykkelen og jo lengre avstand kan du sykle. . På en elsykkel kan du fint oppnå 100 kilometer i avstand, men da skal været være riktig i forhold til temperatur, riktig batteripakke og hvilken hastighet trekkraften står på, forteller Simen.

Prisforskjeller og vekt
Elsykler kan fås i alle prisklasser, men for at elsykkelen skal ha kvalitet er prislappen fra 10.000 kroner og oppover ifølge gutta på Sport 1. Prisklassene varierer ut i fra hvilken batteripakke sykkelen har.

– Litiumbatterier kan sjokk-lades når som helst, mens de rimeligere batteriene taper ofte prosent hver gang den blir ladet når den ikke er helt ladet ut. Du taper altså batterikapasitet. Hver gang de brukes i fuktig vær minsker de rimelige batteriene med én prosent da også. Så hvorfor kjøpe en rimelig elsykkel med dårlig batteripakke der prosenten går ned hele tiden når vi bor i Norge? spør han.

De rimeligste elsyklene kan bruke opp til 11 timer på å lade batteriet, mens de litt dyrere modellene har halvert ladetid. Fuktgaranti følger oftest med på elsykler med priser fra 10.000 kroner og oppover. Sport 1 selger kun modeller fra den prisklassen og oppover, og faktisk har butikken tatt inn flest av en modell i prisklassen 18.000 kroner. Dette er for å sikre kvalitet og gjennomførbarhet.

– Da får du riktig batteripakke med en gang. Ikke minst får du lengre tid med kjøreglede, og smilet blir bare bredere på veien til jobb. Det er garantert et smil etter en tur. Det er moro, sier Simen.  Rimeligere elsykler kan veie opp til 30 kilo. Det Sport 1 definerer som en god elsykkel med batteripakke kan veie cirka 13-15 kilo. Dette kan ha mye å si for selve sykkelopplevelsen.

– Altså, hvorfor kjøpe en elsykkel som veier 30 kilo, der for eksempel batteripakken sliter med å trekke en 80 kilo tung mann i oppoverbakke? Er du tyngre bør du ha mer ampere for å kjøre like langt som en som kanskje er lettere. Dette er for å unngå å tråkke seg i hjel, forteller han.

Batteriet i elsykler kan skrus av etter behov, og den tradisjonelle sykleformen kan fint benyttes hvis batteriet er utladet. Uansett prisklasse skal det stå i displayet på sykkelstyret hvor mye batteri som er igjen.

Demo 18. juni
På spørsmål om hvorfor folk skal komme til Sport 1 på Rygge storsenter for å kjøpe elsykler, er det ingen tvil om hvorfor.

– Det er på grunn av kompetansen og service, sier butikksjef og far Peter Nieuwlaat.

– Ja, vi har et åpent sykkel-verksted hele tiden og vi ser på syklene samme dag og kan gi svar med én gang og fikse den. Det betyr mye for folk, sier Simen.

De aller dyreste elsyklene har ikke Sport 1 for øyeblikket i butikken. Disse kan koste opp til 55.000 kroner, og da har ofte sykkelen en Bosch-motor. Slike elsykler har ofte større display, med navigasjon, fakta og større tall i tillegg til et mer langvarig batteri.

Det blir mulig å prøve demo modeller torsdag 18.juni. Fra klokken 10-17 skal nemlig Sport 1 sette opp telt med eksperthjelp fra Merida og E-Green Elsykler. Her vil det bli mulig for de nysgjerrige å teste ulike modeller innen elsykkel-verdenen.

Tekst og foto: Charlotte Bøhm

Related posts

Equator belter: Unge gründere fra Moss med ambisjoner

mortensen

Kjemp for det du har kjært!

mortensen

PS Press Reklame: Lage din egen bok?

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy