Image default
Mat & Drikke

Ost i mange varianter og smaker i lokalene til Rygge meieri

For 141 år siden ble Rygge meieri etablert av de lokale bøndene i kommunen. Driften ble holdt i gang frem til 1949. Siden den gang har det ikke blitt ystet ost i Stasjonsveien 2, inntil nå.

Jeg føler meg bare så utrolig stolt og samtidig heldig som har fått muligheten til å etablere meg her i dette ærverdige bygget i Stasjonsveien. En lokalhistorisk perle som nå vekkes til liv igjen. Jeg gleder meg stort til fortsettelsen, uttaler Sølvi Gammelsrød, som driver Østfolds eneste ysteri i det elegante teglstensbygget som har Rygge stasjon som nærmeste nabo.

Startet hjemme på kjøkkenet
Selv om Gammelsrød ikke har lang fartstid i Stasjonsveien, så er hun ikke helt fersk i gamet når det kommer til produksjon av både ost og yoghurt.

– Helt blank er jeg ikke, ler hun før hun fortsetter. – Vi er jo melkebønder hjemme på Bjølsund gård, men frem til jeg flyttet hit ut har all produksjonen foregått hjemme på kjøkkenbenken. Nå har det blitt vesentlig mer profesjonalisert, forteller hun.

Travle dager
Det var etter en luftetur med hunden at ideen om å starte opp i de tomme lokalene i Stasjonsveien 2 ble til. Takket være svært støttende huseiere er nå lokalene satt i stand etter gjeldende regler og normer for produksjon av melkeprodukter. Siden oppstarten i juli har ikke Sølvi Gammelsrød ligget på latsiden.

– Det er nok å holde på med for å si det slik. Her produserer jeg ulike kremoster, i tillegg til både brie, mozzarella, en modningsost og naturell yoghurt. Man rekker ikke akkurat å kjede seg, ler hun.

Må modnes som yster
Den nyetablerte osteprodusenten i Stasjonsveien har mange tanker om hva hun kunne tenke seg å produsere fremover, men alt til sin tid.

– Det er så mye spennende som jeg gjerne skulle ha prøvd ut. For eksempel muggoster eller langtidsmodnede oster med lagringstid på et år eller lengre. Det får bli senere. Akkurat nå er det full fokus på de produktene jeg allerede er i gang med. Det er mye som må passes på for at sluttproduktet skal bli akkurat slik jeg ønsker. Ikke minst å påse at det til enhver tid er riktig temperatur. En halv grad for mye eller for lite utgjør en klar forskjell. I tillegg er det viktig å passe på at produktene har riktig pH-verdi. Jeg pleier å si at pH-meteret er min beste venn, smiler hun.

Kun et alternativ
Da Sølvi Gammelsrød flyttet ystingen fra kjøkkenbordet hjemme på gården og til lokalene i Stasjonsveien var det aldri noen tvil om hvilket navn firmaet skulle bære.

– Nei, det måtte jo bare bli Rygge meieri. Jeg følte at det var viktig å bevare dette navnet som svært mange lokale mennesker har et nært forhold til. Tilbakemeldingene fra både den eldre garde og mange unge tyder på at jeg har gjort et riktig valg, uttaler hun.

Navnet på firmaet har du på stell, men hva med navnene på de ulike produktene som trylles frem?
– Der kommer jeg nok til kort foreløpig, med unntak av modningsosten min. Den må jo bære navnet 1879. Det var jo da eventyret startet, Når det gjelder de andre ostene så mottas gode forslag med takk, svarer Sølvi Gammelsrød.

Mer enn bare ystingen
Selv om den tidligere legesekretæren står bak fremstillingen av de ulike produktene hos Rygge meieri, så er hun ikke helt alene om driften. Hun har måttet hanke inn det man må kunne kalle for litt kortreist hjelp.

– Det er nærmest komplett umulig å klare å ta seg av alle oppgavene alene, men heldigvis har jeg en datter som bistår meg når det kommer kontorarbeid, kundeoppfølging, pakking, utlevering og ikke minst oppdatering på hjemmeside og i sosiale medier. Det er ikke bare bare å drive et ysteri, humrer Sølvi Gammelsrød. 

Spennende framtidsutsikter
Den nyetablerte meierifrua fra Rygge innrømmer at læringskurven har vært kjempebratt selv om hun kan skilte med både deltidsstudier ved Sogn Jord- og Hagebruksskole, kurs i inn og utland, samt hospitering ved ulike ysterier rundt om i landet. 

– Det har helt klart vært stupbratt, men samtidig utrolig spennende. Jeg føler så absolutt at jeg er på rett vei og det har jeg jo fått flere bekreftelser på underveis. Selv om jeg ikke har hatt tid til å markedsføre meg, så har jungeltelegrafen gått. Nå har jeg blant annet et hotell og en kjent restaurant på kundelisten, i tillegg til at flere andre har tatt kontakt. Dette forteller meg at jeg er på rett vei. Jeg tror vi har en spennende tid fremfor oss, avrunder hun.

Tekst: Petter Andresen

Foto: Jørn Mortensen


Related posts

Brygging av øl har tatt helt av

mortensen

Farbror Melker ser frem mot sin første sommer på Høyda

mortensen

SuCasa: Brenner kaffe av ypperste kvalitet

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy