Image default
Høyda

25 år med City Syd

– Det er ingen som klarer å gjenskape det samarbeidet og det fellesskapet vi fikk til i City Syd, mener Morten Bunæs og Morten Grønli, to viktige initiativtakere til opprettelsen av Markedsselskapet City Syd. Begge er også klare på den viktige betydningen City Syd avisa har hatt i utviklingen. Fortsatt er leserskaren like stor.

Det er nå 25 år siden City Syd avisa kom ut for første gang. Jubilanten er med det en av landets eldste gratisaviser, og kommer ut til hele Mossedistriktet en gang i måneden. Avisa tar for seg hva som rører på seg både innen handel, øvrig næringsliv og foreningsliv i området syd for Moss sentrum, med Varnaveien som selve hovedpulsåren samt de gode tilbudene områdets handelsstand tilbyr.

Brød og sirkus
Sammen med utgiver PS Press-eier Einar Pettersen var Morten Grønli og Morten Bunæs to pådrivere i startfasen, som frontfigurer i Markedsselskapet City Syd.

– Den aller første avisa som kom ut het Gla’dagsavisa, men navnet ble fort endret til City Syd.

City Syd ble kjent som området hvor det stadig var brød og sirkus. Området hadde sitt eget tøffetog, det var tivoli, hestekjøring, markedsdager, nattåpent og gladdager og masse kjendiser som underholdt. Og folk strømmet til etter å ha lest om aktivitetene i City Syd avisa.

En formidler
City Syd avisa har opp gjennom årene hatt en sentral posisjon som formidler av alt som skjer av aktiviteter, nyetableringer og andre ting i området.

– Det vi fikk til her var takket være et samarbeid og en fellesskapsfølelse  som var unik. Vi fikk til alt det de ikke klare i sentrum. Selv om det var flere butikker i samme bransje også i City Syd, så konkurrerte vi ikke mot hverandre, men mot
sentrum, sier Morten Grønli, mannen bak Varnaveien Lamper.

– Fellesskapsfølelsen var på et nivå hvor de store avlastet de små næringsdrivende.

Dersom vi for eksempel hadde 100.000 kroner til en aktivitet, og det viste seg at sluttsummen ble på 120.000 kroner, så tok de store seg av restbeløpet. Vi kunne ikke la den lille enkeltmannsbutikken få den samme regningen som de med mer ressurser. Vi levde etter mottoet «Sammen er vi sterke», sier Morten Bunæs.

Bunæs drev Skoland på den tiden City Syd startet sin blomstring som handelsområde. Det er 20 år siden han solgte Skoland, og har siden det vært innom flere bransjer. Nå driver han Aktiv Ventilasjonsrens i Varnaveien 27.

Godt lest avis
Morten Grønli og Morten Bunæs forteller at de uttallige ganger har fått bekreftelser på at City Avisa er populær og blir godt lest. De har flere eksempler på at folk har gått mann av huse i jakten på gode tilbud. Flere hundre sto i kø utenfor Skoland når det var salg.

– Jeg husker godt en gang vi hadde fått tak i et stort parti med oljefylte ovner, som på grunn av en brann hadde fått ødelagt emballasjen. Disse solgte vi utrolig billig. Annonsen i City Syd avisa resulterte i en kø langt ut i Varnaveien, og folk måtte langt av gårde for å få parkert. Da vi var tomme for ovner var det fortsatt hundrevis av folk i kø.

– Den gang Bajazzo startet hadde vi åpningstilbud på løvstek det var kø av mennesker og telefon sto ikke stille. Tydelig at markedsføringen i City syd avisen virket

I nyere tid er Go`bua en av de som har fått merke at omtale i City Syd avisa har effekt. For ikke lenge siden skrev avisa om den legendariske kioskens pølsesalg, noe som resulterte i at køen av kunder som ville ha pølser gikk ut til Øreveien og lageret ble tomt.

Slagkraftig område
De to er også klare på at felles åpningstider og at de tidlig startet med langåpne butikker også betød mye i kampen om kundene. – Vi hadde parkeringsplasser utenfor butikkene, og vi sørget for forutsigbarhet for kundene ved at alle hadde åpent til kl. 20.00. Samtidig slet sentrum med få parkeringsplasser og butikker med forskjellige åpningstider.

Mens sentrum slet med å bli enige klarte vi alltid i City Syd å dra lasset i sammen. Det ble til og med tatt opp som et scenarie på Varehandelens høyskole på det unike vi hadde fått til i City syd. I Skoland hadde vi ofte besøk av kollegaer fra hele landet som kom for å se hva vi gjorde riktig i City syd.

Tekst: Tore Kubberød

Related posts

Stor suksess med ringedugnad i Sparebank1 på Høyda

Noa

Kreatif AS med nytt konsept Nettbutikk for alle

mortensen

– Høyda og sentrum må ikke settes opp mot hverandre

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy