Image default
Bil

Tilhengere av kontrollert vekst

Bredsand Bil- og Tilhengersenter AS er i stadig vekst. – Men vi legger vekt på å vokse kontrollert, sier de to eierne.

Per L. Johansen (tekst og foto) 

Det var høsten 2006 at Henrik Been og Arne Willy Ek slo sine pjalter sammen og overtok agenturet på Brenderud-hengere etter Per Aanerød på Esso-stasjonen på Bredsand.

– Her driver vi med salg og utleie av tilhengere i alle størrelser og prisklasser. I tillegg har vi  to varebiler og én niseter til utleie – pluss en hall for dekkskift og reparasjoner og service på hengere,  forteller de to kompanjongene.

I 2007, det første hele året, hadde Bredsand Bil- og Tilhengersenter en omsetning på snaut fem millioner kroner.

– Vi lå rundt der fram til 2012, men en gradvis vekst har brakt  oss opp i en  omsetning på 8,2 millioner i 2014. Og starten på 2015 har vært oppløftende, sier Been.

– Etter hvert har bedriften «vokst ut av redet». Nå er lageret av tihengere blitt så stort at Been & Ek har leid et areal på den andre siden av Tørkoppveien – på den gamle parkeringsplassen til Polycoat.

– Og sortimentet utvides, det også. Det er ikke bare enkle «hus-og-hage-hengere» karene  har til salg eller utleie – sånne som du og jeg tyr til når vi skal frakte skrot til avfallsplassen på Solgård.

– Nei, nå har vi hengere i alle prisklasser og til nær sagt ethvert formål. Vi er rimelig stolte av at vi allerede har solgt tre hestehengere i 300.000-kronersklassen. Da handler det om hengere med plass til tre hester og en bolig-del med dusj og to køyer. Her kan eierne faktisk bo når de er på stevner i helgene, sier Henrik Been.

– Vi har også begynt å ta inn store traktor-tilhengere,  foreløpig to i tallet, som vi håper det skal være marked for, legger han til.

– I fjor solgte Been og Ek 235 tilhengere i de lavere prisklassene og 70 i «proff-segmentet». De har 10 hengere til utleie.

– Vi har lagt stein på stein. Store deler av overskuddet har vi brukt til å kjøpe inn nye varer, for det lønner seg å ha et stort utvalg.  Vi har ambisjoner om å vokse videre. Men det skal altså skje i kontrollerte former. Det gjelder å ha tunga rett i munnen, for vi opererer i et tøft marked, avrunder Arne Willy Ek og Henrik Been.

Related posts

Vant drømmetur til Sør-Korea

mortensen

Mazda MX30 på Norgesturne Mazdas første elbil hos Moss Totakt

mortensen

Toyota RAV 4: Dette er den nye rekkevidekongen

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy