Image default
Bil

Mazda CX-60: Ekte japansk eleganse

Når Mazda nå nylig valgte å presentere sin første plug-in hybrid, så ble det en riktig godbit.

Vi snakker om Mazda CX-60. En virkelig storbil som nærmest oser av kvalitet. En plug-in hybrid på hele 4,75 meter, bygd på en plattform med bakhjulsdrevet firehjulstrekk. Vi skjønner godt at Ole Kristian Johansen, som er Mazda-ansvarlig hos Moss To Takt AS virker litt stolt når han viser frem bilen som de håper skal bli en real utfordrer til bestselgeren og konkurrenten, Toyota RAV 4 PHEV.

– Dette er jo utvilsomt en suveren bil selv om jeg nesten ikke har rukket å gjøre meg kjent med den. Det er faktisk kun et par uker siden den rullet inn her.  Det du ser foran deg er det man kaller for en asiatisk premium-bil, med stort fokus på kvalitet i alle ledd, uttaler han.

Mye for pengene
Det er unektelig en flott bil som står fremfor oss. En virkelig storsjarmør både utvendig og innvendig. Mazda CX-60 leveres i tre ulike modeller. Exclusive Line, Homura og Takumi. Samtlige med en 2,5 liters bensinmotor i tillegg til elmotoren på 100kW. Selve batteriet er på 17,8 kW med en anslått rekkevidde på 63 kilometer. Total ytelse oppgis til å være 327 hk med et dreiemoment på 500 Nm. Prismessig starter Exclusive Line på ca. 570 000,-. Velger man å gå for toppmodellen Takumi må man belage seg på å havne rundt 700 000,-. Da i en tilnærmet fullspekket utstyrsutgave.

Nok å velge i
Uansett hvilken modell man måtte velge, så kommer man ikke unna av at dette er en bil som er godt utstyrt i utgangspunktet. Så kan man bygge på etter ønske og behov. Det finnes flere ulike pakker å velge mellom. Her kan man spe på med blant annet et 360 graders parkeringskamera, trådløs mobillader, Bose premium lydanlegg med 12 høyttalere, adaptiv cruisekontroll og panoramatak. Toppmodellen Takumi har i tillegg mulighet for ansiktsgjenkjenning i forhold til innstilling av førersete, ratt og Head Up Display. 

Høy kvalitet
Det er toppmodellen Takumi som står foran oss når Høyda-avisen legger turen innom bilbutikken i Midtveien. En utgave som absolutt oser av et luksuriøst preg som kanskje ikke Mazda har vært kjent for tidligere. Når vi setter oss inn i bilen møtes vi av en bred midtkonsoll inneholdende girspaken for den 8-trinns automatiske girkassen.  I tillegg er det et eget vri- og trykkehjul som betjener den 12,5 tommer store skjermen på dashbordet. Bilens multimediasystem støtter både Apple Car Play og Android Auto, så her er det nok av muligheter. 

Bør tilfredsstille de fleste
Mazda CX-60 virker romslig innvendig på alle mulige måter. Det er god plass til samtlige passasjerer og det er i tillegg mer enn nok lagringsplass bak. Bagasjerommet er i utgangspunktet på hele 570 liter, men det kan gjøres vesentlig større ved å felle ned baksetene. Da kan man fylle over 1700 liter. Når man i tillegg legger til at denne japanske lekkerbisken har en tilhengervekt på hele 2,5 tonn, ja da bør den passe for de aller fleste av oss. Det sier også Johansen seg helt enig i.

– Dette er en plug in-hybrid som dekker det meste i forhold til bruk og komfort. Det er nesten vanskelig å si hvem den passer best for. Jeg anbefaler at man tar turen innom oss for å ta den nærmere i øyesyn, eller booke en prøvetur. Det er først da man skjønner hvor flott bil dette er, avrunder Johansen.

Tekst Petter Andresen

Foto Jørn Mortensen

Related posts

Ubetinget suksess for Riis bilglass

mortensen

Kaptein Rødskjegg bytter ut skuta med Leaf

mortensen

BMW Isetta 300 – «Hjertebarnet» til Ragnar Haga

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy